• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bromsservon tvärnitar

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Iveco
Chassiemodell: Daily 35 TD
Chassietyp: Standard
Motortyp: 8140.27 103 HK
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Eget Bygge
Husbilsmodell: Iveco
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1995
Ämnesområde: Ospecificerat
Efter att bilen har stått stilla några dagar är bromsarna hyperkänsliga. Tvärnit bara man nuddar bromspedalen. Gäller endast första inbromsningarna innan motorn har gått med normalt varv. Efter några hundra meter är allt normalt igen.

Skivor, klossar, servoklocka och oljebehållare utbytta 2006. Allt nytt.
Fenoment hr uppstått i år.

Är det något som småningom kan generera ett allvarligt fel?

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Eftersom ingen annan svarat dig får jag väl ge dig ett tips, även om jag inte har praktisk erfarenhet av servobyte. Men i alla handböcker jag har på olika bilar finns det alltid ett mått L angivet som är mellan tryckstångens hål (centrum) och monteringsplanet på servoenheten. Jag antar att detta mått är viktigt för att få ett visst spel mellan pedal och servo.
Om jag hade ditt fel skulle jag fråga någon Iveco-verstad om det måttet och kolla att det är rätt !

// Göte J

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Jag fått en teori av en bilverkstad: Då bilen står stilla bildas ett fint rostlager på skivorna. Det fungerar då som ett "sandpapper" vid första inbromsningarna men sopas bort av backarna ganska snart.

Jag tvivlar dock. Det borde i så fall vara ett allmänt känt problem.

Tar tacksamt emot alla teorier.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Jag uppfattar det som att det är skivbromsarna fram. Hinner inte känna om den drar eftersom det blir tvätstopp. Jag menar verkligen tvärnit. Blir hängande på ratten. Då handlar det ändå om 4,6 ton.

:confused:

F

F.d. 9707

Guest
hej Alve! Jag har precis samma erfarenhet av min IVECO Daily 35-10 från 1994.
Första inbromsningen blir väldigt hård men sedan är bromsarna ok. Mysko, men
baraq man vet om det och är försiktig med första inbromsningen för dagen så
går det ju att leva med. Orsaken till felet är dock oklar. Åke

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Hej Åke!
Upplever det som du. Kröker försiktigt på stortån vid första inbromsningen. Det går som sagt var att leva med. Värre om bromsarna inte tar alls.

Men,men. Något är knas. Kan det utvecklas till något som inte går att leva med, tro??

F

F.d. 9707

Guest
Tja, vad vet man. Jag tror att felet uppstod efter att jag låtit
byta bromsklossar fram. Det har dock varken förbättrats eller
försämrats på c:a 500 mil. Åke

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Jag tror precis som bilverkstaden att det beror på ytrost på skivorna kombinerat med klossarna.
Eftersom det började när klossarna blev bytta = nya klossar och uppträder när tid har gått = rost.

Jag skulle prova med ett par andra klossar.
Ta reda på vilket fabrikat det är på de klossar du bytt till och försök få tag på nya från annan tillverkare.
Det kan ju vara samma tillverkare men annan kartong ibland så du kan ju köpa ut en uppsättning till av de du har monterade sedan åka runt och jämföra med de hos andra reservdelsfirmor. Färg och form på klossarna skiljer troligen något.
Sen är det ju bara att lämna tillbaka de du köpt ut..

Kan vara värt ett försök

Toppen