• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bromsproblem

Carthago4ever

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3352
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 18
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,8 idTD
Årsmodell Chassie: 1996
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Dethleffs Advantage A6970
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Ospecificerat
På resa genom Norrland i söndags tappade vår bil plötsligt effekt, det blev nödvändigt att växla ned för minsta uppförsbacke.
Kontrollerade instrumenteringen och färgen på avgaserna, inget onormalt möjligen en något hög motortemp.
Svängde in mot närmsta parkeringsficka och när det var dax att bromsa gör jag upptäckten att bromsarna ligger redan till!
När jag kontrollerar temperaturen på hjulen så kan jag konstatera att alla 4 hjulen är kraftigt upphettade. Liknelse med bastuaggregat ligger nära till hands.
Alltså ingen glömd parkeringsbroms.
Kyler ned hjulen med vatten och konstaterar att bromsarna ligger inte längre på. Kör vidare och har nu kört ca. 100 mil sedan incidenten utan problem.

Vad kan ha hänt?
Har huvudbromscylindern kärvat?
Något problem med bromsservot?
Något problem i ABS bromsens styrenhet?

Bilen är en FIAT/Detleffs 2001 års modell har gått 12 500 mil och bromsvätskan bytes för 3-4 år sedan.

Är det Någon som har några tips eller råd?

Vill om möjligt förebygga ett upprepande. Vet ju inte vid vilken olämplig tidpunkt det inträffar nästa gång, om det inträffar.

Mvh Uffe
 
Toppen