• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bromsproblem!!

JockeoLella

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
23553
Medlemskap
2022
Hej. Vet inte om jag skriver på rätt ställe, men jag har lite Bromsproblem på våran Fiat Ducato -01. Pedalen sjunker sakta! Bytte båda hjulcylindrarna bak då dom fuktade lite. Problemet kvarstår. Finns inget läckage "utåt" så då borde de vara huvudbromscylindern. Bytte den. Problemet kvarstår! Har luftat med trycksatt system först, men utan framgång. Luftade då på gammalt hederligt vis. Har luftat igenom ca 0,5 L, så de borde ha räckt. Trycker jag sakta på pedalen sjunker den tills den kommer till "läge 2". (E ju två kammare i cylindern med fjäder emellan) Jag har väldigt dålig bromskraft. Kan knappt låsa upp framhjulen på grus!! Inte bra!! Just nu e jag inne på att plugga en nippel itaget på cylindern.
Finns de någon som haft liknande problem.
// Jocke

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Bromsproblem!!

Jag tycker mig känna igen detta från min Ducato 01'a. Om jag bromsar försiktigt sjunker pedalen sakta & om jag trampar hårdare så går ABS'en in.
Så här skall tydligen bromsen fungera, jag besiktade förra veckan & den blev godkänd. Lika tryck på alla axlar vid bromsprov.
För det är väl inte så att din pedal går ända ner till golvet? Det skulle i så fall tyda på en läcka i systemet eller över en kolvpackning.

Bennie

F

F.d. 59912

Guest
När vi hämtade våran Burstner på BIÖ så klagade jag på just detta "fenomen".
Den togs in på verkstaden och ut igen med förklaringen att bromsarna inte fungerar så som på en personbil att pedalen är stum när man håller den nertryckt. Det var något med ABS:en om jag inte minns helt fel.
Det skall alltså vara så och är inget att oroa sig för enligt BIÖ.

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2025

Jag har samma fenomen på vår 99-a. Jag blev uppmärksam på detta efter att ha bytt en bromscylinder och bytt all bromsvätska. Jag gav upp och lämnade in bilen på en verkstad med egen bromsprovningsanläggning. Helt ok att pedalen sjunker sakta blev deras besked.
Vi har nu kört med detta i ca10 år utan problem. Aldrig något problem hos bilprovningen. Alltid perfekta bromsar
Sune

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag har under flera år innan pensioneringen jobbat med ABS men har aldrig hört talas om detta problem.
Min gissning är att en ventil i ABS hydraulenhet läcker.
I den finns en ventil för varje hjul.
Varje ventil har 3 lägen.
-Normalläge, där det är fritt fram mellan huvudcylinder och hjulcylindrar i båda riktningar.
- Hålläge, där ventilen stänger mellan huvudcylinder och hjulcylindrar. Detta sker vid bromsning när hjulens retardation är så stor att hjulet riskerar att låsa.
- Pumpläge, när hjulets retardation ökar trots hålläge så öppnar ventilen mellan hjulcylinder/pump och huvudcylinder. Samtidigt startar pumpen och trycker bromsvätska tillbaka till huvudcylinder trots att bromspedalen trycks ned.
Detta känns som en vibration i bromspedalen.

Jag tycker att det är konstigt att detta "problem" skulle vara normalt. Om man t ex kör nedför en låååång nedförsbacke och behöver bromsa bara lite kommer ju pedalen att sjunka tills en bromskrets försvinner.
:confused::confused:

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2025

Nej det kan inte vara normalt men det är det svar jag fick. Vår 99-a har inte ABS men detta ska ju inte ha någon betydelse
Pedalen sjunker men det är inte mycket och riskerar inte att gå i botten
Jag hade för övrigt en del att göra med att övertyga bilprovningen och transportstyrelsen att jag måste spärra ABL- ventilen i fullastläge då jag monerade luftbälgar bak, men det gick igenom till slut.
Sune

F

F.d. 59912

Guest

På våran bil gick inte pedalen i botten. ,den sjönk bara halvvägs. Jag har gör mig att det bara är möjligt när motorn går och man trycker riktigt hårt ungefär där abs börjar jobba och man skulle låst hjulen utan abs. Den sjunker aldrig vid normal användning, inte heller vid långvarig bromsning typ nedför en backe.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

På våran bil gick inte pedalen i botten. ,den sjönk bara halvvägs. Jag har gör mig att det bara är möjligt när motorn går och man trycker riktigt hårt ungefär där abs börjar jobba och man skulle låst hjulen utan abs. Den sjunker aldrig vid normal användning, inte heller vid långvarig bromsning typ nedför en backe.

Du kanske har ett vacuumläckage i backventilen till bromsservon.
När du kör normalt har du litet vacuum i insugningsröret, speciellt om du har turbo. Då har du också dåligt vacuum i bromsservon om ventilen läcker.
När du flyttar foten från gasen till bromsen ökar vacuumet i insningsrör och bromsservo och då kommer pedalen att sjunka då bromsservon hjälper till att trycka ned pedalen.

F

F.d. 59912

Guest

Tack för tipset. Ganska lätt att kolla. Återkommer med svar.

PelleJ

HBK Intresserad
Kommun
Umeå

Vissa bromssystem kan vara riktigt besvärliga att lufta men jag vet inte hur det är med ditt system.
På en del fordon så är det automatisk justering av bromsbackar bak och det kan kärva så att cylindrarna måste åka ut långt innan det händer något.
Jag tror på luft i ditt fall.

Toppen