• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bromsproblem igen

Carthago4ever

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3352
Medlemskap
2025
Hej!

Vår FIAT/Detleffs har fått för sig att bromsarna skall ligga till ibland. Det märks på att bilen upplevs som slö och att motortempen ligger något högre än normalt. När man sedan rör vid bromspedalen så finns det inget "spel" i den utan bromsarna tar direkt. Sedan kommer också lukten av heta bromsbelägg som ytterligare ett symptom, på att det är problem på gång.

Efter ett par tryck på bromspedalen så släpper det och det är bara att köra iväg igen.

Bromsarna ligger till på alla 4 hjulen så den drar inte åt något håll.

Vad kan det vara för fel?

Någon som har någon teori, tips eller råd att komma med?

Har funderingar på om det kan var något som kärvar i huvudbromcylindern, eftersom bilen inte drar snett när det här inträffar. Eller kan det vara något fel i ABS enheten.

Bilen är av 2001 års modell, 12600 mil på mätaren.
Bromsvätskan är nyligen bytt.

Tacksam om någon har något att komma med, som för mina funderingar framåt.

Mvh

Uffe

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bromsproblem igen

Börja med att ta ur beläggen ur bromsoken, och pröva om de går att dra lätt fram och tillbaka tvärs över skivan, om inte ta isär glidstiften, rensa upp hålen och smörj upp.
Byt tätningarna.
Kolla sedan att beläggen har spel i längsled i oket, det skall "glappa" annars skrapa rent från rost ända in tills du ser blank metall. lägg på ett tunt lager högtemperaturfett så att det inte rostar igen.
Tryck bromskolven in och ut några gånger, och kolla att den går lätt. Om inte skall oket renoveras, eller bytas. efter detta bör dina bromsar fungera som nya!
Kolla också beläggens tjocklek, de skall kasseras senast när det återstår 3-4mm.
Bromsskivans tjocklek bör man också kolla, slitagegränsen brukat ligga ca 3mm under en ny, sedan skall den bytas!

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är väldigt sällan en huvudcylinder krånglar på det sättet. Oftast "tar" den inte så att man får pumpa.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Även om det är sällsynt kan väl huvudcylindrar krångra ? Om ett bromsok eller belägg kärvar skulle det inte påverka Alla fyra hjulen. För mig framstår felet som om inte trycket släpper när man släpper pedalen pga feljusterad tryckstång till servot eller felaktig huvudcylinder! Jag hade ett liknande problem på min första bil, en PV 57:a, men då yttrade det sig så att allt fungerade bra så länge bromsarna var kalla. När jag sen körde och bromsade blev bromsvätskan varm och expanderade utan att komma tillbaka till huvudcylindern. Efter ett tag lyste bromsljuset konstant och det gick inte fortsätta. Den gågen bytte jag packningarna i huvudcylindern! Nåväl det var ju ett enkretssysten på PV:n.
// Göte J

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jodå, visst kan dom krångla, men det är rätt ovanligt att det sker på det viset. Varför börja med det besvärligaste? När bromssystem med enkelkolvsok blir gamla är den överlägset största felorsaken den jag beskrev. :yes:

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Hade ett liknande problem med min gamla husbil en peugot j5 . Bromsen på vänster fram låg på hela tiden ... bytte ok fortfarande samma problem ,,, hittade felet senare det va slangen till oket som var igensatt . bytte slangen sen funkade bra :) Hoppas det löser sig för dig.

F

F.d. 25038

Guest

Kolla axeln som sitter mellan pedal och servo kan kärva kolla även eventuell returfjäder bromspedal så den inte gått av (kolla om det går att lyfta lite försiktigt i bromspedal med foten när du kör kan även checkas av av kollega som ligger bakom som kollar att bromsljus ej lyser när du inte bromsar) hoppas du har nån nytta av dessa tips kan även vara fjäder i servon som felar Lycka till

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest

Kom bara att tänka på något som hände en HD-kompis i hög fart på autobahn i Tyskland. Före resan hade han bytt bromsvätska men överfyllt behållaren och luftningshålet i behållaren var igensatt. När bromsvätskan blev varm efter flera kraftiga inbromsningar expanderade den och låste bakbromsen. Det var ju den enda vägen den kunde ta vägen i det helt slutna och överfyllda systemet. Som väl var lyckades han i hög fart få ett ordnat stopp på hojen med låst bakbroms.

Roadglider

Carthago4ever

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3352
Medlemskap
2025

Tack för alla tips och råd!
Har gått igenom alla tipsen ett efter ett.
Det verkar dock som det som gjorde mest nytta, var en ordentlig rengöring och uppsmörjning av oken, enligt Montreals förslag.
Det som dock gör mig lite fundersam, är att jag uppfattade det som alla 4 hjulens bromsar låg till. Men jag har ju endast åtgärdat frambromsarna och nu fungerar bromsarna utmärkt.
Hursomhelst jag tackar för hjälpen med tips och råd, det har som redan nämnts varit till stor hjälp.

Mvh

Uffe

Toppen