• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brobizz saknad! Pejla?

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Min brobizz är borta. Finns i huset , gömd.
Vet någon klurig hur den fungerar? Den sänder ju ut någon signal. Borde man inte kunna nå signalen på något sätt?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Som de flesta transpondrar sänder den bara ut en signal om den blir "bestrålad" med en radiosignal med rätt frekvens och (troligen) med rätt meddelande i sändningen från den som "bestrålar" den.

Det blir nog till att använda den gamla hederliga tekniken: Lyft upp allting, en sak i taget, och titta inuti och under så brukar man hitta det mesta även om det kan ta tid. :)

MVH
Hans
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Min brobizz är borta. Finns i huset , gömd.
Vet någon klurig hur den fungerar? Den sänder ju ut någon signal. Borde man inte kunna nå signalen på något sätt?
Lugn. Är det Öresundsbron som är aktuellt så behöver du inte bizz’n/transponder längre, du lägger bara till ditt reg.nummer.

Källa: Oresundsbron.com som skriver:
Lägg till ditt registreringsnummer på ditt BroPass-avtal
Genom att lägga till ditt registreringsnummer på ditt BroPass-avtal, slipper du att komma ihåg bizzen. Har du ännu inte lagt till ditt registreringsnummer, kan du göra detta inne på Mitt Konto. Om du ska köra igenom andra betalstationer än Øresundsbron, behöver du fortfarande ta med din bizz.”

TommyD
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Kan ju vara i husbilen? Om den förvaras där så kommer det visa sig när du passerar bron. Om den inte är skyddad i typ aluminiumpåse el. Dyl.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Min brobizz är borta. Finns i huset , gömd.
Vet någon klurig hur den fungerar? Den sänder ju ut någon signal. Borde man inte kunna nå signalen på något sätt?

Beställ en ny, då avaktiveras den gamla och du behöver inte vara orolig att någon annan kan använda den
Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det blir ingen dubbel debiteringen om man kör med bizz och regnummer samtidigt!
Tack, lite segt i den här tråden för ny teknologi och vad som gäller idag......

Det är självklart så att det inte blir dubbeldebitering när du registrerat ditt regnummer på ditt konto. Den nya teknologin vid Öresundsbron ”It's not rocket science”, som Stefan Löfven brukar uttrycka det när det är självklarheter. Det är samma gamla teknologi som man använder i städerna för att debitera trängselskatten.

Vi har bizzen i handskfacket sedan över ett år och vi blir varje gång korrekt debiterad. Det är faktiskt bättre nu eftersom faktureringen alltid är rätt, tidigare måste vi alltid kolla debiteringen när vi åkt över bron. Vår bil som enligt reg,beviset är 5,99 blev ungefär varannan gång debiterad fel pris, numera aldrig eftersom det nya systemet är uppkopplat mot Transportstyrelse. Toppen för de som ligger på gränsen när man t.ex. har ett cykelställ monterat där bak.

Använder du bizzen till annat än Öresundsbron är det annorlunda, som jag beskrev i inlägget nr.3 i tråden, källa: Oresundsbron.com

TommyD
 
Senast ändrad:
Toppen