• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bro-, väg- och färjeavgifter

F

F.d. 12467

Guest
Hej alla!

Jag kommer inom kort att köpa min första husbil, och har plöjt igenom en massa trådar här för att få tips. Kanonbra forum, måste jag säga.

Nu undrar jag lite kring detta med de högre bro- och färjeavgifterna för större bilar: Hur mycket dyrare blir det egentligen? Är det skillnad även på avgiftsbelagda vägar (och tunnlar) nere på kontinenten? Blir det dyrt/svårt att hitta p-platser i städer med en större bil?

Hur mycket "extra" kommer det att kosta mig att åka till t.ex. Italien om jag köper en bil 6+ meter, jämfört med en mindre?

Läste någonstans att somliga väg/bro/båt-ägare tar den lägre taxan upp till 6,5 meter. Stämmer det?

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2028
Sv: Bro-, väg- och färjeavgifter

vi har også fået en større husbil 6,3 m, før betalte vi 130 kr pr tur over Øresunsbron og nu koster det 230 pr tur. på storebælt skal man huske køre i den manuelle bane ellers kan man komme til at betale takst for lastbiler.
men vi synes den ekstra plads vi har fået er det værd
hilsen Marianne

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det tycks vara en stor variation på avgiftsgränserna för husbilar av olika storlekar. På färjor är det ofta höjden som avgör, dvs om den är högre än sisådär 2 meter. Beträffande vägar så borde det vara vikten men av någon besynnerlig anledning så är det längden. En tung och mycket kort bil borde slita mer än en lång och mycket lätt bil. Men det är förståss mycket enklare att mäta längden.

Beträffande merkostnaden så beror det på hur mycket man åker (så klart). Vi kör aldrig på betalvägar och därför är det bara kostnaden för färja/bro till kontinenten som påverkas. Då spelar det inte så stor roll om det skiljer några hundralappar, utslaget på en hel semester. Skulle man pendla till och från jobbet med den blir det ju en helt annan sak.

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

När det gäller färjepriser på husbilar som väger mer än 3,5 ton har det varit många frågetecken i detta forum.

Väljer man Öresundbron så är det längden som gäller. Över eller under 6 m.
Dubbla avgiften för bilar över 6 m. 300/600 Skr.
Med brokortet blir varje passage billigare, först 270 kr i årsavgift därefter 160/320 kr per passage.
Det lönar sig således att lösa brokortet redan för en tur/retur resa.

Rödby Puttgarten tillämpar inte den högre avgiften för bilar över 3,5 ton "om dom ser ut som
normala husbilar". För vår bil 8,13 m/5 ton kostade tur/retur 1060 kr, sept -07.

Scandlines Helsingborg-Helsingør skall ha samma generösa syn på tyngre husbilar enl kundtjänst.

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023

Hej hd-hinken och först och främst välkommen till forumet.
Som redan sagts här ovan, så skiljer det lite i pris om bilen är över/under 6 meter.
Men! Tänk dig för innan du väljer bort den något längre bilen. Om du inte åker väldigt mycket färja/bro/betalväg, så gör inte skillnaden på avgifter SÅ mycket. Det känns inte rätt att kompromissa bort något i planlösningen för att tjäna någon tusenlapp/år.
Sen kan det ju vara andra saker som spelar in t.ex. lättare att manövrera, lättare att hitta parkeringar mm, men då tror inte jag att 0,5 - 1,0 m längre bil gör någon större skillnad.
Som sagt allt beror ju egentligen på hur man tänker sig att använda bilen.

Ha det gott och lycka till med köpet.

/Thomas

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Här i Sverige gäller det att få in alla hjulen på parkeringsrutan. Sedan spelar det ingen roll hur mycket som sticker ut (så länge man inte utgör en fara eller hinder för andra). Men hur är det i andra länder? Får man parkeringsböter må det vara hänt, det är väl bara Danmark (och Norge?) som har avtal om att kunna driva in dessa i Sverige. Men det är värre om hjulen låses fast som i London.

Rent praktiskt så kan det vara svårare att parkera en sjumetersbil än en 5,5-meters. Det känns inget vidare att ha en bilända som sticker ut två meter i körfältet på en parkeringsplats. Vi brukar alltid leta upp platser där överhänget kan sticka ut över angränsande ytor, såsom gräsmattor eller gångytor (om det finns bred marginal så att gående med lätthet kommer förbi), och backa in.

F

F.d. 3581

Guest

det är lite snurrigt här o där med avgifter.
Exempel Öresundsbron o Stora bält.
Öresundsbron tar betalt efter längd, men Stora Bält efter vikt.
Om intelligensen fått råda så borde väl broarna somköra sina avgifter men inte alls.

Vissa rederier har inte heller begripit att personbil typ 2 existerar, och därmed inte anpassat sina tariffer.
ds

F

F.d. 6022

Guest

Tänk på att Österrike är en "böld i röven" när det det gäller avgifter på motorvägar och tunnlar. Väger du över 3500 kg fixar du det inte med vignetten som kostar 70 kr för 10 dgr. Då får du pröjsa det 10-dubbla. Har du tid att njuta av det vackra Österrike kan du åka landsvägar och över pass då kostar det inte något alls.

F

F.d. 839

Guest

HD-Hinken,

Pa min sista resa Aug 2007 fran kontinenten till Sverige tog jag bagge broarna. Se bara till att du ALLTID kor in pa bemannade tullporten vid Storabalt och Oresundsbro oavsett om du betalar cash - credit card elle BroPass. Storabalt var mest interesserade att se ett intyg att fordonet inte var mer an 3500kg. I Oresund var det tvartom dar ar det langden som avgor det hela. Eftersom jag ar 6,25m sa blev det dubbla avgiften, det gor ont att behova betala det dubbla for bara 25cm :mad:.

F

F.d. 12360

Guest

Stora problem :wink: de flesta har bil som kostar over 400 000 :- sla ut kostnaden per ar vad galler bro och farjeutgifter mot kapitalkostnader for bilen.
Om ett par ar kommer drivmedlet att kosta minst 15 :-/l Da har vi problem!

Vi borde arbeta for andra drivlinor i husbilarna, verkligheten kommer snabbare an vi tror.

Mvh Hans B

Toppen