• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bredband-tele-tv

F

F.d. 5106

Guest
Jo, vi håller ju på att flytta ned till Mora härifrån skogen, i dagsläget har vi fast telefon och nått surt bredband "Typhon" och som tv har vi canal digital , vi lever alltså med stenåldersprylar som ändå kostar massor !
Nu grunnar vi på att skippa det fasta telenätet och gå över till något mordernare, visst jag har sett massa reklam om ditt och datt men litar inte på vad dom lovar riktigt :D .
Kan ni här ge oss en ledtråd om vad vi ska välja för prylar/bolag ? något paket av nått slag ?
Det vi önskar är; bra datoruppkoppling, mobiltele och några tv-kanaler (Tv har minst prio, vi tittar sällan på den) datorn ska också kunna följa med i husbussen.

Tacksamma för alla tips vi får !

Lasse/Lena.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bredband-tele-tv

Lasse, på mobilt bredband er det 2 hovedvegar: ICE.net og 3G fra alle de andre selskapene. Med ICE har du bedre dekning i gresgrend, og fri bruk i Norge og Danmark. De andre har bedre båndbredde (snabbare nett) i byene, men koster masse hvis du bruker det utenfor Sverige og en må se hvilken dekning det enkelte selskap har utenfor byene.

For mobiltelefon er det flere selskaper enn jeg klarer å ha oversikt over og en må selv regne ut hvilket bruk en kommer til å ha for å kunne finne det billigste.
Andre kommer sikkert med med direkte råd her og på valg mellom 3G leverandørene.

På TV fronten er det enkelt, en DVB-T box med støtte for MPEG-4 og du kan se på de lokale frie kanalene i alle land i Europa. Vanlig Boxer fungerer ikke i Norge (og det kommer et par land til i løpet av et år).
 
F

F.d. 50110

Guest
Sv: Bredband-tele-tv

:yes:Hej, vill bara tala om att jag läste på nätet att ICE.net norge gått i konkurs och att
svenska också är på väg dit. Bara som ett tips, kolla upp detta noga.
Ha det bra
Mona
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Bredband-tele-tv

:yes:Hej, vill bara tala om att jag läste på nätet att ICE.net norge gått i konkurs och att
svenska också är på väg dit. Bara som ett tips, kolla upp detta noga.
Ha det bra
Mona


Det är minst ett år gammal

Sedan våren 2009 ägs Net 1 av Access Industries - en stor amerikansk industrikoncern - mest känd i Sverige för att i många år drivit Bredbandsbolaget tillsammans med Investor.

Om Net 1 - Net 1 - Sverige

Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 50110

Guest
Sv: Bredband-tele-tv

Tack för ditt svar. Det gäller att vara noga med allt nu för tiden. Är själva intresserade av att kunna surfa när man är ute med husbilen. Vi kollar vidare.
MVH Mona:p
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bredband-tele-tv

Hej, vill bara tala om att jag läste på nätet att ICE.net norge gått i konkurs och att svenska också är på väg dit. Bara som ett tips, kolla upp detta noga.Ha det bra Mona

Det vore bra om man kollade upp fakta innan man yttrar sig på detta forum! Net 1 tidigare ICE.net är den klarast lysande stjärnan på mobilt bredband just nu.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bredband-tele-tv

Fick Net1:s reklamblad i dag.

Jag ringde upp dem för att få svar på några frågor bla. om det fungerade i länder söder om Sverige. Svaret, fungerar inte alls utomlands.

Jag fortsätter med Telia tills någon erbjuder bredband som fungerar i hela Europa till rimligt pris!


Gunnar /medlem
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bredband-tele-tv

På forsiden Net 1 - Sverige står det Fri Roaming i Norge och Danmark. Det var tidligere mens selskapet i Sverige hette ICE.net som det fortsatt gjør i Norge og Danmark endel snakk om utbygging i flere land, Irland og Polen var de hvor arbeidet var kommet lengst, i Finland fikk et annet selskap tildelt frekvensene som benyttes slik at det ikke blir utbygging der.
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Bredband-tele-tv

Det vore bra om man kollade upp fakta innan man yttrar sig på detta forum! Net 1 tidigare ICE.net är den klarast lysande stjärnan på mobilt bredband just nu.
Om det är en klart lysande stjärna så lyser den med sin frånvaro, i vilket fall i sydvästra skåne, har provat. Fick springa och leta efter radiovågorna, med förlängningssladd och högt hängande modem så var det ändå MYCKET dåligt.
Kan tänka att det är det bästa när man kommer där inget annat fungerar men tills jag hamnar där så avstår jag.

/Claes
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bredband-tele-tv

Fick Net1:s reklamblad i dag.

Jag ringde upp dem för att få svar på några frågor bla. om det fungerade i länder söder om Sverige. Svaret, fungerar inte alls utomlands. Gunnar /medlem

Danmark ligger söder om Sverige och där lär det fungera.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bredband-tele-tv

Jag fortsätter med Telia tills någon erbjuder bredband som fungerar i hela Europa till rimligt pris! Gunnar /medlem

Ett kort som fungerar i hela EU är också min dröm men det dröjer nog länge innan drömmen blir verklighet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bredband-tele-tv

Det trodde jag om mobiltelefonen också i slutet av 80-talet. :)
 
Toppen