• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bredband i Scandinavien

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Vill bara dela med mig av erfarenheter av mitt nya bredband Ice.net . Jag beställde kontorspaketet med trådlös router. Routern satte jag upp snyggt mellan toadörren och främre sittgruppen med 12 volts kabeln som följde med till tv elgruppen. Där efter tog lag min laptop och sökte upp routern trådlöst. Allt fungerade på en gång!!! inga inställningar förutom lösenordet behövdes. Ice.net fungerar i Sverige Norge och Danmark utan extra kostnader. Eftersom det bygger på gamla NMT (450 bandet) är det perfekt i fjällen och glesbygd. Åker man flera bilar i sällskap kan alla dela på samma internet.

Dock fungerar det inte i övriga Europa då är det bara att slita fram simkortet för 35kr/mb
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bredband i Scandinavien

Dock fungerar det inte i övriga Europa då är det bara att slita fram simkortet för 35kr/mb

Kjøp lokale kontantkort og få en noe lavere kost, jeg betaler nå €0,03/MB i Spania. Betaler €20/mnd når jeg er i Tyskland, har ikke kjøpt noe i Frankrike ennå (trøblete regelverk og manglende felles språk med selgerne :wink:).

Min løsning i dag er ICE i Norge, Sverige og Danmark og lokale 3G kort ellers i Europa. Har sett på løsningen satellit, men prisen har holdt meg tilbake.
Billigste sat løsning IPcopter - mobile internet communication funker ikke i Scandinavia, men der har vi ICE. Mulig jeg går inn på noe slikt :D - har erfaring med tilsvarende fra Australia, men med manuell antenne på stativ på bakken.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Bredband i Scandinavien

Kjøp lokale kontantkort og få en noe lavere kost, jeg betaler nå €0,03/MB i Spania. Betaler €20/mnd når jeg er i Tyskland, har ikke kjøpt noe i Frankrike ennå (trøblete regelverk og manglende felles språk med selgerne :wink:).

Hej Knut

Kan du ev vara lite mer tydlig på vilka operatörer i resp land ger sådana priser??
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.927
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Bredband i Scandinavien

Jag har också kört ice.net sedan de startade på gamla 450-nätet för ett par år sedan. Kanon i Skandinavien. Använder deras USB-modem. (Dongel) Den är väldigt smart eftersom programvaran finns på ett litet kort i dongeln och installerar sig automatiskt när den stoppas i datorn. Har dessutom en extern antenn som jag ansluter till dongeln vid behov. Ger betydligt bättre täckning. Har nog aldrig varit utan täckning i Skandinavien.

Ice.net har kampanj just nu på "min" lösning!

www.ice.net
 
Toppen