• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bra bredbandstäckning utomlands

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag tror att jag lyckats låsa upp mit modem för mobilt bredband.

Då dyker frågan om vilka mobiltelebolag som har bäst täckning i respektive land och som har kontantkort för mobilt bredband. Främst är det Tyskland, Frankrike och Italien som är intressanta emn även länderna däromkring eftersom vi inte bestämt var vi skall semestra. Jag vill ju gärna hålla ett öga på forumet och se vad som händer.

Alla tips mottages tacksamt.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Bra bredbandstäckning utomlands

Vi har kontantkort från Vodafone i Tyskland. Har fungerat bra både i norr och söder. När man kopplar upp sig får man välja 30 min, 1h eller 24h (om jag minns rätt). Tiden rullar på från man börjar och kan inte sparas till ett senare tillfälle. Jag vill minnas att 24h kostar ca 40-50 SEK och dras direkt från kontantkortet.

//Kicki
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bra bredbandstäckning utomlands

Använde du beskrivningen i länken från Fraxe?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bra bredbandstäckning utomlands

Ja. Det innebär att jag får ett nytt uppkopplingsprogram där jag kan lägga in en uppkoppling för Telia och sedan komplettera med andra operatörer. Men jag kan fortfarande använda orginalprogrammet från Telia om jag vill det. Innan jag började skrev jag upp alla variabler och inställningar för Telia. Det hela var enkelt men observera att efter första installationen tror man lätt att det är klart men efter någon minut startade ett annat installationsprogram för det nya gränssnittet. Efter att ha kopplat ner, pluggat ur och pluggat in så kunde jag starta det nya programmet.
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Bra bredbandstäckning utomlands

Det här måste jag prova nästa gång vi är utomlands.
Vi var uppkopplade 7 ggr. när vi var på semester i Kroatien,Italien och Österike,fick fakturan i förra veckan,2159 kr. pust!!!!!!!!!!!
Vi har Telenor,men jag tror inte att det spelar någon roll med vem,kostar nog lika mycket oavsett.

Lennart
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Bra bredbandstäckning utomlands

jag fick mitt Telia-modem upplåst före utresan och hade tänkt mig köpa ett kontantkort som medger datatrafik i Frankrike, när vi hälsade på Fraxe i Port St Louis frågade jag om han visste om det fanns i Frankrike och svaret blev nej
i Tyskland däremot finns det olika operatörer att välja på, Lidl erbjuder ett kontantkort som kostar 10€ och kan användas också för datatrafik, jag köpte emellertid inget därifrån så jag har inga erfarenheter
att bidra med
 
Toppen