• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bra att ha med på resa - i husbuss?

FelixBuss

HBK Intresserad
Kommun
Hörby
Hej! Jag ska snart ut med tjejen på vår första långa resa med vår nya husbuss. Vi har tidigare varit iväg med camper/husbil osv men nu har vi skaffat en större Volvo buss som vi byggt om till husbil.

Då inte längre vikt är en faktor tänkte jag höra om någon har tips eller erfarenhet på vad man borde packa med sig, dels om man tänker som bra-att-ha men också som mer lyx. Vi har tänkt en del men ville ta in råd så att vi inte missar något viktigt!

Vi ska ut i Östeuropa i 1.5 månader circa, två personer och en hund. Tacksam för svar!

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Vad kul. kikar själv just på denna möjlighet.

Vikt är en faktor i längs vägarna som kan vara begränsade till max 3,5 eller 7,5t.
Vägtransponders. (Bizz)
Säkerhetsutrustning i form av varningspuckar, Varningstrianglar, stoppklossar osv.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Jag vill ju alltid ha med rejält med verktyg så man klarar en del reparationer. Likaså silvertejp, ståltråd och spännband.

FelixBuss

HBK Intresserad
Kommun
Hörby
Vad kul. kikar själv just på denna möjlighet.

Vikt är en faktor i längs vägarna som kan vara begränsade till max 3,5 eller 7,5t.
Vägtransponders. (Bizz)
Säkerhetsutrustning i form av varningspuckar, Varningstrianglar, stoppklossar osv.
Tack för svaret! Skaffade faktiskt en Garmin dezl lastbils-gps inför denna resan eftersom vi ska åka ganska fritt omkring utan en detaljplanerad rutt. Via den ska man kunna ange vikt och höjd på sitt fordon för att inte råka ut för oväntade väghinder.

Vad menar du med vägtransponders? Känner bara till bizz för Öresundsbron, men antar det finns på massor av ställe. Du menar att man i förväg fixar för hela rutten?

Mvh

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Tack för svaret! Skaffade faktiskt en Garmin dezl lastbils-gps inför denna resan eftersom vi ska åka ganska fritt omkring utan en detaljplanerad rutt. Via den ska man kunna ange vikt och höjd på sitt fordon för att inte råka ut för oväntade väghinder.

Vad menar du med vägtransponders? Känner bara till bizz för Öresundsbron, men antar det finns på massor av ställe. Du menar att man i förväg fixar för hela rutten?

Mvh
Kika här för "transponders" för flera länder. Toll box for large motorhomes over 3.5 tonnes

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ta med en tryckluftslang som du kan koppla in i husbilens tryckluftssystem.
Ovärdeligt för toppa upp trycket i däck.

I övrigt.
Motorolja av rätt sort. (beroende på motorns skick)
Extra bränslefilter för att ha till hands om du får tillväxt i tanken.
Både förfilter och finfilter.

Caggen

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2025
Hej! Jag ska snart ut med tjejen på vår första långa resa med vår nya husbuss. Vi har tidigare varit iväg med camper/husbil osv men nu har vi skaffat en större Volvo buss som vi byggt om till husbil.

Då inte längre vikt är en faktor tänkte jag höra om någon har tips eller erfarenhet på vad man borde packa med sig, dels om man tänker som bra-att-ha men också som mer lyx. Vi har tänkt en del men ville ta in råd så att vi inte missar något viktigt!

Vi ska ut i Östeuropa i 1.5 månader circa, två personer och en hund. Tacksam för svar!
Du skriver Östeuropa kolla var du måste betala på typ motorvägar polen etoll Tjeckien har sitt system Slovenien annat

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Vägavgifter gäller att läsa på,skall betalas på olika sätt beroende på land,bizz som lånas vid gränsen, appar,eller kontant/kort finna alla varianter.
Antar att bussen är registrerad som husbil.
Över 7.5ton skiljer det på fartgränser i vissa länder, färdskrivar krav är något som ofta diskuteras.
Vilken rutt har ni tänkt?

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Tack för svar. Det finns! Letar bara efter en rejäl momentnyckel om oturen skulle vara framme med en punktering och man måste skifta däck.
Det är bättre med ett mycket kraftigt och långt ledhandtag med tillhörande krafthylsa. Om man får pengar över kan man komplettera med moment nyckel.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Liten migsvets, luftkompressor med verktyg, dubbla reservhjul, en rejäl MC, rejäl gummibåt med motor, rejäl verktygssats, stort lufttält, stor LiFePo4 batteribank, många solpaneler, kraftig inverter, mm.
Visst spånar jag lite eller rättare sagt drömmer. Jag kör 3,5 ton och har med mig en tejprulle för rep..., en liten tejprulle. :cool::D
Så se inlägget som ren avundsjuka! :bock:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ett fotbollslag...eller kanske ännu bättre två om ni vill fixa till en riktig match o inte bara sitta och titta på matcher på tv.

Ps varför en liten frys? Ta en stor så klart.

FelixBuss

HBK Intresserad
Kommun
Hörby
Ta med en tryckluftslang som du kan koppla in i husbilens tryckluftssystem.
Ovärdeligt för toppa upp trycket i däck.

I övrigt.
Motorolja av rätt sort. (beroende på motorns skick)
Extra bränslefilter för att ha till hands om du får tillväxt i tanken.
Både förfilter och finfilter.
Hade inte tänkt på bränslefilter! Ska lösa detta tillsammans med 10L motorolja innan avfärd. Tack!

FelixBuss

HBK Intresserad
Kommun
Hörby
Vägavgifter gäller att läsa på,skall betalas på olika sätt beroende på land,bizz som lånas vid gränsen, appar,eller kontant/kort finna alla varianter.
Antar att bussen är registrerad som husbil.
Över 7.5ton skiljer det på fartgränser i vissa länder, färdskrivar krav är något som ofta diskuteras.
Vilken rutt har ni tänkt?
Då det är en äldre buss (-87) så finns ej färdskrivarkrav i något land vad jag vet, även om den reggas som C. I nuläget är den reggad som husbil.

Färja till Polen, därifrån ner till Rumänien och vidare mot Kroatien och Bosnien då min tjej har familj där. Ingen exakt rutt är satt ännu men jag ska kolla extra på vad som gäller i dessa länder och om man kan undvika lite av dessa tullar genom att åka mindre vägar. Tack för info!

FelixBuss

HBK Intresserad
Kommun
Hörby
Det är bättre med ett mycket kraftigt och långt ledhandtag med tillhörande krafthylsa. Om man får pengar över kan man komplettera med moment nyckel.
Det fick bli detta! Har även med en knack men precis som du säger behöver man nog lossa först med ett långt handtag för att kunna använda knacken.

FelixBuss

HBK Intresserad
Kommun
Hörby
Liten migsvets, luftkompressor med verktyg, dubbla reservhjul, en rejäl MC, rejäl gummibåt med motor, rejäl verktygssats, stort lufttält, stor LiFePo4 batteribank, många solpaneler, kraftig inverter, mm.
Visst spånar jag lite eller rättare sagt drömmer. Jag kör 3,5 ton och har med mig en tejprulle för rep..., en liten tejprulle. :cool::D
Så se inlägget som ren avundsjuka! :bock:
Haha ja detta är ju planen långsiktigt!! Det enda som begränsar är i nuläget plånboken, men vi får med oss en 4x4 markis och gammal Puch i alla fall! Men har massor av ström (sol och elverk) och verktyg för att även kunna snickra vidare på bygget under resans gång. Det enda vi saknar är svets, det hade varit nåt! Och kaklat badrum är ju drömmen i framtiden :)

Toppen