• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsletanken har krympt!

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
I helgen var frugan och jag ute på en sväng med husbilen i vackra Västergötland. Beslöt att tanka fullt innan färden. Ja, det gick visserligen inte i mer än ca 20 liter. Hade väl sett fel på mätaren.
Efter drygt 35 mil låg mätaren nära rött!
Tankade och fick plats med ynkliga 35 liter igen!!!
Vid tidigare tankningar har jag för mig det gick i nära 70 liter.

Är det måhända på det viset att jag har en objuden gäst som äter sig stor och fet på min diesel? Är det den mytomspunna DIESELBAKTERIEN!!!???

Skulle vara intressant att höra era synpunkter.
Hur i hela friden får man ur ett dyligt monster ur tanken? Måste jag demontera hela härligheten?
MVH Erling:confused::mad:

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Bränsletanken har krympt!

Det kan inte bara vara så att tankmätaren har gått sönder...:wink:

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Hej.
Hur fungerar din avluftning av tanken.
Jag har själv problem vid vissa pumpar att tanka fullt.
Skummningen som sker när man tankar slår av flyllningen allt för tidigt.
Stephan

F

F.d. 6057

Guest

Har varit med om detta på en Golf jag ägde en gång i tiden. Luftningen till tanken var tät så att det blev så mycket vacum i tanken så att den helt enkelt sögs ihop på mitten, och då fick jag i 20liter sen var den full, men detta berodde på att flotören låg på den sidan där soppan fanns.:) löste problemet med att trycka ut tanken med tryckuft och fixa luftningen. säger nu inte att det är så här i ditt fall men möjligheten finns.

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023

Ska ta era svar i beaktande.
Att dieseln skummar vid tankning brukar jag vara observant på och tankar det sista lite långsammare.

Erling:)

F

F.d. 3297

Guest

Erling,
har i Norge varit med om att en Iveco bärgades p.g.a. soppatorsk skulle fyllas vid mack.
Tanken skulle rymma 75L, full efter c:a 40L med "full"-utslag på mätaren. Stor förvåning.

Kontroll visade att bränslelocket bytts till ett lika stort kylarlock! Kylarlock ska ju sluta tätt
mot övertryck så motorns bränslepumpande hade "sugit ihop" tanken!

Saken löstes genom att bränsleröret kopplads bort och ersattes med en propp och kylarlocket
fick en hjulluftsventil. sedan "var det bara" att fylla tanken från mackens luftpump och vi lyckades
vidga tanken, inte bara till orginalvolym, utan numera går det in ytterligare 10L p.g.a. utböjda
tankväggar. En sak ägaren ansåg vara en klar fördel för långkörning, dock blir "full tank" dyrare!

Kolla om du råkat ut för något liknande!

Inge Johnsson

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2025

När jag tar av mitt tanklock för tankning så är där ett djäkla vakumsug, är inte det normalt, eller skall man borra ett litet hål i locket så det inte bildas vakum. Någon som vet?

F

F.d. 52943

Guest

Kanske bättre att kolla luftningen till tanken än att börja borra - även om det nog funkar oxå...

F

F.d. 58621

Guest

Om det uppstår undertryck i bränsletanken så måste det förmodligen ha märkts genom att motorn i ett tidigare skede upplevts kraftlös och svag i t.ex. uppförsbackar eller vid omkörningar.
Det är kanske en god idé att kolla upp hur och på vilket sätt trycket i bränsletanken utjämnas under normala förhållanden.
Metoden att återställa en tank som har krympt med att sätta den under tryck och till och med få en störra tank än tidigare verkar vara mycket vanskligt.
V-backen ;)

Geje

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2025

Hade samma problem med min förra bil (Ducato 2,8 2000) men det löstes med att jag tog bort kontakten till bränslemäterens elektronikbox som sitter till vänster om handskfacket och sprayade med Biltemas kontaktspray. Felet återkom inte på följande 3 års ägande.

MVH Roger

Senast ändrad:
Toppen