Vatten i dieseln.
Problemet med kondensvatten i dieseln är ingen ny företeelse, det var ett bekymmer redan 1967 när jag började köra grävmaskin.
Man kan åtgärda detta på många sätt . Det bästa är att dränera bränsletanken minst en gång i veckan då slipper man problem med vatten o andra föroreningar som sätter igen bränslefilterna o orsakar motorstörningar.
Men nu är ju inte bränsletankarna på Lätta lastbilar o personbilar utrustade med dräneringskran som ju finns på alla entreprenadmaskiner, så då får man använda en annan lösning.
Man kan suga rent tanken en gång om året tex, men det är en kompliserad prosedur.
Då är det betydligt lättare att installera en vattenavskiljare om man inte redan har en sådan i bilen och ett extra förfilter av transparent modell som monteras direkt på sugslangen lätt åtkomligt, för då kan man se när det är tid att byta.
Man kan också montera en pump, typ handpump, för bränsleslang (finns tex på Biltema art nr 25-713 a 34:90)
Man bör alltid ha minst 1 huvudfilter + 2 förfilter med sig, för skulle det bli något problem med bränsletillförseln så kan man byta filter och pumpa fram nytt bränsle med slangpumpen för hand, så har man kraft kvar i startbatteriet till start av motorn.
Det finns säkert 1000 andra lösningar med olika kemikalier men det är ingen varaktig lösning som garanterat alltid fungerar. Man skall alltid eftersträva att ha fulltank när man inte använder bilen dagligen för att minimera kondensvattnet vintertid.
Kanske är detta til någon hjälp hoppas Bosse
Problemet med kondensvatten i dieseln är ingen ny företeelse, det var ett bekymmer redan 1967 när jag började köra grävmaskin.
Man kan åtgärda detta på många sätt . Det bästa är att dränera bränsletanken minst en gång i veckan då slipper man problem med vatten o andra föroreningar som sätter igen bränslefilterna o orsakar motorstörningar.
Men nu är ju inte bränsletankarna på Lätta lastbilar o personbilar utrustade med dräneringskran som ju finns på alla entreprenadmaskiner, så då får man använda en annan lösning.
Man kan suga rent tanken en gång om året tex, men det är en kompliserad prosedur.
Då är det betydligt lättare att installera en vattenavskiljare om man inte redan har en sådan i bilen och ett extra förfilter av transparent modell som monteras direkt på sugslangen lätt åtkomligt, för då kan man se när det är tid att byta.
Man kan också montera en pump, typ handpump, för bränsleslang (finns tex på Biltema art nr 25-713 a 34:90)
Man bör alltid ha minst 1 huvudfilter + 2 förfilter med sig, för skulle det bli något problem med bränsletillförseln så kan man byta filter och pumpa fram nytt bränsle med slangpumpen för hand, så har man kraft kvar i startbatteriet till start av motorn.
Det finns säkert 1000 andra lösningar med olika kemikalier men det är ingen varaktig lösning som garanterat alltid fungerar. Man skall alltid eftersträva att ha fulltank när man inte använder bilen dagligen för att minimera kondensvattnet vintertid.
Kanske är detta til någon hjälp hoppas Bosse