• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleproblem

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2024
Vatten i dieseln.
Problemet med kondensvatten i dieseln är ingen ny företeelse, det var ett bekymmer redan 1967 när jag började köra grävmaskin.
Man kan åtgärda detta på många sätt . Det bästa är att dränera bränsletanken minst en gång i veckan då slipper man problem med vatten o andra föroreningar som sätter igen bränslefilterna o orsakar motorstörningar.
Men nu är ju inte bränsletankarna på Lätta lastbilar o personbilar utrustade med dräneringskran som ju finns på alla entreprenadmaskiner, så då får man använda en annan lösning.
Man kan suga rent tanken en gång om året tex, men det är en kompliserad prosedur.
Då är det betydligt lättare att installera en vattenavskiljare om man inte redan har en sådan i bilen och ett extra förfilter av transparent modell som monteras direkt på sugslangen lätt åtkomligt, för då kan man se när det är tid att byta.
Man kan också montera en pump, typ handpump, för bränsleslang (finns tex på Biltema art nr 25-713 a 34:90)
Man bör alltid ha minst 1 huvudfilter + 2 förfilter med sig, för skulle det bli något problem med bränsletillförseln så kan man byta filter och pumpa fram nytt bränsle med slangpumpen för hand, så har man kraft kvar i startbatteriet till start av motorn.
Det finns säkert 1000 andra lösningar med olika kemikalier men det är ingen varaktig lösning som garanterat alltid fungerar. Man skall alltid eftersträva att ha fulltank när man inte använder bilen dagligen för att minimera kondensvattnet vintertid.
Kanske är detta til någon hjälp hoppas Bosse
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Bränsleproblem

Allvarligt talat, det var nog alla bra och seriösa tips /sätt som man kan göra det på. Finns många som kommer att ha glädje av både det ena och det andra. Själv gläder jag mej med att jag köpte en billig bil med bensinmotor för ett antal år sedan, slipper ju allt det där *L*. Blir väl värre nu när vi ska köpa större, där finns inga bensinmotorer.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleproblem

Det finns ganska många flygplan med dieselmotor såväl en som tvåmotoriga, Motorns fabrikat är Tielert en tysk fabrikant som konverterat Mercedes A klass dieselmotor till flygbruk. Bränsletank på mellan 150-210 liter.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleproblem

Hörby

Du är välkommen till Skurup där har vi stora problem med dieseln på tunga fordon och våra lastbilar har tankar på 750 till 1200 liter och vi har problem med någon bil varje vecka med alg tillväxst som stoppar igen ledningar och filter.Det är bara bilarna som endast tankar i Sverige som har problemet dom som tankar både i Europa och Sverige har ännu inte drabbats av alger./ Claes
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleproblem

Jag läste den informativa artikeln i tidningen Husbilen om detta dieselproblem.
Det skulle vara intressant att höra hur många i klubben som haft dessa problem.
Hur många bilar har stannat p. g. a. detta? Hur många har vidtagit andra åtgärder
än att bara tanka fullt?
 
Toppen