• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränslenivåvisning

F

F.d. 13464

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.8 i.d.TD
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: Merlyn 59
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Elsystem
Hej,
Bränsenivåvisaren visar fel, när jag har mer än halv tank visar den någolunda rätt. Men under halv så visar den lite stokastiskt från nästan tom till halv (visaren rör sig upp och ner, ibland så fort så att man ser att den rör sig). Jag ha bytt nivågivaren i tanken, men det hjälpte inte. någon som vet vad felet kan vara? jordfel?

/Jörgen

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Tycks vara ett vanligt fel på Fiat (enligt Bossing). Har haft det på 2 av mina Fiatbilar. Gjorde som du men gav upp och körde på trippmätaren. Inte optimalt om det blir något fel och bilen börjar dra med bränsle. Skall bli intressant att höra om någon har en lösning.

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Har ett liknande problem med min 02 2,8 jtd. När jag kört ca 60 mil så tänds lampan 5 liter kvar och visaren för volym i stort sett i botten. Vid tankning får jag bara i ca 60 liter i 80-literstanken, så jag kör helt på trippmätaren eftersom jag konstaterat ca 1 lit/mil om jag håller ca 90.

Per-Åke

Hallonskogen

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1112
Medlemskap
2022
Samma fel har vi å får bara i 50 liter när mätaren står på tom,
den övre halvan av mätaren funkar normalt
de e olustigt att åka när mätaren å lampan säjer att de är tomt
de är åxå en fiat 2,8 jtd.
De sulle vara bra om nån kunde tala om va felet kan vara.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Nu känner jag inte till Fiat, men (nästan?) alla bilar har en spänningsstabilisator i instrumentet för att undvika att mätaren visar fel beroende på batterispänningen.
När generatorn laddar är spänningen ca 14,4 volt. Ett halvladdat batteri har ca 12,5 volt.
Därför stabiliseras spänningen oftast till 8 volt när den driver bränsle och temperaturmätaren. Det kan alltså vara fel på spänningsstabilisatorn eller dålig/glappande jordkontakt.
Ett annat fel kan vara att bränslet skvalpar omkring i tanken, vilket det gör mer och mer ju mindre bränsle det finns kvar. Det kanske är något skvalpskott som lossnat i tanken.
Oftast är bränslenivågivaren nedsänkt i ett "eget" utrymme för att motverka felvisning när bränslet skvalpar omkring.
Glappkontakt utesluter jag efter felet inte visar sig vid full tank.
Har givaren en arm eller ser den ut som ett rör?

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Förr i tiden, innan halvledarna kom in i bilden (bilen), använde man korsspöleinstrument som tankmätare för att ge konstant utslag trots varierande inspänning.
I ett korsspoleinstrument matades ena spolen med batterispänningen direkt och den andra spolen via reostaten i tankgivaren och eftersom instrumentutslaget är proportionellt mot kvoten av strömmarna i de båda spolarna kommer det att bli tämligen oberoende av matningasspänningen.
// Göte J

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Ta loss panelen på instrumentbrädan på höger sida och där hittar du en rektangulär
box lite mindre än ett cigrettpaket ,det är spänningsstabilisatorn för mätaren.:mcride:

F

F.d. 58624

Guest
Jodå, har haft samma fel som du ,inhandlade en jordkabel på biltema,modell längre,
satte denna mellan motor och chassi på höger sida i motorrummet, finns redan en jordkabelanslutning på längsgående balk i motor rummet, anslut den nya där och sen till motorndär fram hittar du en jordanslutning som går till vänster längsgående balk det är här du dubblar jorden, en barnsjukdom på fiat är att jordanslutningen rostar på vänster sida längsgående balk anslutningen sitter under batteriet och är ganska svåråtkomlig.
Glöm inte att smörja med kopparpasta och gör rent ordentligt pris för jordkabel ca:100:-
sen är problemen ur världen har numera en jordkabel alltid liggande i bilen som reserv.
Mvh Janne

Toppen