• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Bränslefiltret kablage

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Peno

Guest
Hej,

Jag hittade två olika problem med min husbil och behöver lite hjälp med felsökningen. Den är en Fiat Dethleffs på Ducato diesel 1992 TDI.

Det ena är att varningslampan för vatten i bränslefiltret lyser då och då. Bränslefiltret har jag redan bytt i året. Den lyser främst när jag kör ned eller uppförsbacken men bara ibland.



Det andra är en trasig kabel som jag inte vet om vad den fyller för funktion. Den var kopplad till bränslefiltret innan. Bilen går att starta och köra. Kan det vara kopplad till dieselvärmaren som jag inte använder?


Stort tack för hjälpen.
 
Lösning
Jag är osäker på om det är en bränslevärmare men om det är det så behövs den endast vid extrem kyla. Försök hitta någon beteckning på enheten, bifogar ett foto på en bräslevärmare jag har använt.
Hälsningar
PeterSmartSelect_20200730-223130_Samsung Internet.jpg

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Hej, wif givaren (water in fuel) brukar sitta i botten av filtret det kan vara den som krånglar.
Nu kanske man inte ska gissa här men den trasiga kabeln tror jag kan vara bränsleförvärming, det ser i alla fall så ut. Hoppas det finns någon som verkligen vet och kan hjälpa dig.
Hälsningar
Peter
 
P

Peno

Guest
Tack för svaret. Vad blir det för konsekvens om man kör utan bränsleförvärmingen?
Går det bra att löda kabeln eller bör den bytas helt?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag är osäker på om det är en bränslevärmare men om det är det så behövs den endast vid extrem kyla. Försök hitta någon beteckning på enheten, bifogar ett foto på en bräslevärmare jag har använt.
Hälsningar
PeterSmartSelect_20200730-223130_Samsung Internet.jpg
 
Lösning
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen