• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning halvintegrerade

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleförbrukning halvintegrerade

Hej!
Vi har en Mc Louis 464 halvintigrerad med 2,2 JTD 100 hk den drar 0,97-1,01. Farten har naturligvis betydelse eller hur mycket man trampar ner gaspedalen.
Till frågan om chippning. Det är inte bara garantierna som påverkas utan om man byter det gamla systemet mot en ny box så blir alla värden förändrade så det går inte att kolla bilen via databox utan att sätta in den gamla boxen om det är ett sådant system man använder sig av.

Campinghälsningar Curt

P

Pelle

Guest

Hej.
Har nyligen drevat om 5:an (med +200rpm vid 90Km/h) jag kör ca 90-95 med släp 100-115 utan släp och växlar ner till 4:an vid 90Km/h.

Bilen är en helintegrerad -01 Pilote Galaxy 3500Kg 2,8l JTD med gammla lådan, lastvikten är försummbar .
Släpet är av typ "flyttsläp" med last väger det ca 1000Kg

Förbrukningar
Före omdrevning
Med släpp medleförbrukning 1,45l/mil mätt på 337mil 1,57max 1,37min

efter omdrevning
med släp medleförbrukning 1,46l/mil mätt på 114 mil 1,51max 1,45 min
utan släp medleförbrukning 1,33l/mil mätt på 112 mil 1,42max 1,26 min
Alltihopa mätt vid landsvägskörning.

Har tyvärr inte kvar siffrorna från den förra bilen -99 alkov 3500Kg 2,8l idTD men min minnesbild är att den drog ca 1dl MINDRE både med och utan släp.

Ändringen av utväxling har inte påverkat förbrukningen med släp nämnvärt jag har inga siffror utan släp före omdrevning.
Min egen erfarenhet både på denna och förra bilen är att lutningen vid tankning ger 5-7l och att vind med eller mot gör den stora skillnaden upp till 2dl/mil beroende på fart.

Lite förvånad är jag att alkov bilen verkade ha LÄGRE luftmotånd i farter upp till 110 än denna helintegrerade kanske funkar alkoven som en uppochnedvänd fartygsbulb och att hytten var smalare

Pelle

P

PAM 97

Guest

Hej allihop, vi har en Adriatik 06 2,3 delintegrerad har kör 1000mil sedan vi fick den ny början på mars vi har kört både på dåliga vägar o motorvägar den har gått toppen hela tiden mellan 0,90-0,98 så vi är mycket nöjda:yes:

F

F.d. 55272

Guest

Hej!
Efter de första 900 milen med blandad körning i Holland, Danmark och Sverige ligger vi på 0,85 l/mil i genomsnitt. Bilen är en ny Adria Twin/Fiat Multijet 2,3 (120) -07. (En mycket trevlig motor till denna bil och med 6 växlar!)
Vår tidigare Adria Win från 2004 klarade sig strax under 0,8. Möjligen visar detta att en Van-kaross drar lite mindre än en traditionell halvintegrerad.

Toppen