• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning Alkovbil

Bushpilotzulu

HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
4570
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Fiat Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: JTD 2,8 127
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Autoroller
Husbilsmodell: Autoroller 3
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Motor
Hej, jag har en Autoroller -03 alkovbil med stora motorn.

Jag vet om hur jag kör ekonomiskt / ekonomikörning, och jag kör aldrig över 90 km.

I Sverige har jag en bränsleförbrukningen på 1.25 liter /mil som är omöjlig att komma under. I Europa med "bättre diesel" kör jag på ca. 1.15 liter.

Någon gång när jag körde högst 70 km som test, låg förbrukningen på 1.00 liter.

Stämmer min förbrukning ?

Kan man komma lägre och isf. hur !?

Hälsningar Lars

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2025
Jag är kanske inte rätt man att svara.Men skall dela med lite utav min erfarenhet som jag har fått under tiden som husbilsägare.Du tar opp en itresant iaktagelse,det är kvaliten på dieseln.Jag har bott nära norska gränsen,och varit fritidsbonde,men på grund av en stroke 2003 så flyttade vi till Arvika.Men tillbaka till dieseln traktorn orkade bättre på den norska dieseln och även drog mindre,samma tyckte även lastbilsåkare,samma fenomen gäller även vår husbil framförallt i Norge,konstigt tycker ni nog? men jag tror hemmligheten ligger i ett betydligare lugnare körtempo.Våran halv-integreade husbil är betydligt törstigare i hastigheter över 100km har kört en del i tyskland.Innan vi köpte hus bil så hyrde vi husbil 2stycken av olika märken så helt naturligt går alkovbilar tyngre så det är egentligen inte konstigt,sen om din förbrukning är normal har jag ingen uffattning om.Jag skrev mest på grund av dieseln,som egenligen är intresant,då det är dyrare att tanka i Norge men på grund av mindre åtgång så jämnade priset ut sig

F

F.d. 53012

Guest
Min alkovbil av märket Mc Louis är ganska hal design och drog 1,12 vid semestern 235 mil på svenska motorvägar och landsvägar hastighet runt 100 km och högre på motorväg vilket jag tycker är bra. Min gamla bil med bensin tog 1,25 vid bra vindförhållande med inte så mycket blåst. Så det stämmer nog ganska bra med dina uppgifter eftersom den nya motorn skall vara ca 16% snålare enligt tillverkaren med 130 hk motorn.

F

F.d. 13638

Guest
Är det verkligen bättre bränsle på kontinenten? Jag tror bränsleförbrukningen har med vägbeläggningen att göra.Tycker man har mindre vägljud när man kommer utanför Sveriges gränser.
Vi har nog grövre asfalt.

B

Bosse & IngaLill

Guest
Hej,
Tycker din förbrukning är något hög med det kan naturligt vis bero på ditt körsätt och på bilens vikt.
Själv har jag noga kontrollerat min förbrukning under semestern. Totalt åkte jag 440 mil med blandad körning,, snitt 110-15 km/tim på autoban- vanlig lansvägkörning i olika länder samt vanlig blandkörning i Sverige,, snittet blev då 1,22L/mil,, min bil väger 3.500 Kg.
Har talat med rätt många husbilsägare om hur man uppfattar dom olika dieselkvaliterna i olika länder och de flesta tycker nog att man får bättre "knuff" i bilen vid tankning i Tyskland. I var fall upplever jag det så.
Hälsningar
Bosse

F

F.d. 29841

Guest
Hej .HBK-Nr: 2364
Då kanske Ni kommer på Pingisläger till Köping. Vet att det brukar var landlagslägar här.
Till Förbrukningen:
Vi åkte 601.2Mil på våran semester i år,total förbrukning blev 731 L
eller 1.216 l/mil
Vi har en Nordic 635 alkovbil.
/ Vidhem

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad
Jag körde 420 mil utomlands i sommar då drog min halvintregrerade bil 1,0 i genomsnitt i ca 90 - 100 km/h. När man kör utomlands så kör man ju långa sträckor på motorväg, alltså jämn hastighet och jämn gas i flera mil, det sänker ju förbrukningen avsevärt jämfört med i Sverige.

Piraten

F

F.d. 16416

Guest
Körde under årets semester till Kroatien med en halvintegrerad husbil Ford 2008 lastad till maxvikt 3500 kg sånär som på 60kg vid avresan. Har nog kört rätt fort på motorvägarna ca 110 km/tim. Stadskörningar bla i Wien och Prag. Snittförbrukningen under hela resan 448 mil blev 0.99 l/mil.
Roadglider

F

F.d. 25021

Guest
Jag har precis samma erfarenhet, svårt att komma under 1,25. Vi har en Dethleffs A6731 alkov 3850kg och alltid fullastad, med Fiat 2,8JTD-2004. Trimmad med KCR box. Håller normalt 90-100 och förbrukning pendlar mellan 1,25-1,45. Har även lyckats med runt 1,7. Då var det dock vinterväglag och motvindar i stormstyrka. Jag tror det är alkovens vindmotstånd som kostar diesel. Helt klart minskar förbrukningen något när vi kör i Europa. Om det är dieseln eller vägarna skall jag låta vara osagt. Vikten verkar inte spela så stor roll, ingen märkbar ökning vid alpkörning. Senaste turen i somras ca. 500 mil i Tyskland, Österrike, Italien och Slovenien gav ett snitt på 1,35 med ganska mycket 100+ körning på autobahn.

Jari

F

F.d. 52959

Guest
Hej
Hade en Euramobil 2002 också med 2.8 JTD motorn. Förbrukninge du anger stämmer
bra överens med den förbrukning vi hade. Den var också utrustat med alkov.
Men,givetvis lite beroende på olika körsätt.

Tyvärr råkade vi ut för två växellådshaverier.

Bushpilotzulu

HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
4570
Medlemskap
2025
Tack alla för uttömmande svar om bränsleförbrukning för alkovbil.
Det känns bra att alla svar stämmer med mina erfarenheter.

Angående dieselkvalitet i Europa så tog jag kontakt med Motor 2008.
Motor säger ; att den svenska tvättade mijödieseln har ett något lägre energivärde än "smutsig" diesel i Europa.

Detta är förklaringen till min ca 10% minskade förbrukning på Europavägar.

Hälsningar å tack för alla svar // Lars

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Vi har också en alkovbil 1.9TD och den drar ca 1.3 liter milen om man ligger mellan 90-100 km/h så alkovbilar drar nog generellt sett några deciliter mer än tex integreread pga sitt överhäng men det har man ju igen på boytan...

Toppen