• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränsleceller vem har det i bilen

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Under företagsforum förklarar en rep. för JR-larm lite om EFOY bränsleceller. Det låter klart intressant. Min fråga här är vem har detta i sin bil? Dela gärna med er av erfarenheter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleceller vem har det i bilen

Har hatt dette nå i ett år, meget effektivt - bruker EFOY 1600 som reservekraft når solen ikke strekker til. Har også byttet bil - det var ingen problemer å flytte EFOY fra en bil til en annen, spesiellt fordi jeg bare har en kondenstank i stedet for å la avløpet gå gjennom gulvet :rolleyes:. Det som kommer ut av boksen er vanndamp og CO2 - dvs. kokt selters :D.

En sak jeg har lært nå er at en trenger å tvangsstarte EFOY med et par måneders mellomrom, ellers så damper den tørr. Dette fører til at en må benytte flasken med oppstartsveske, 100 ml metanol som fylles gjennom eksosåpningen. Det er mulig at en kunne sette på igjen korken fra fabrikken når en ikke trenger benytte EFOY i en lengre periode.

Håper at JR sørger for at det blir enklere å skaffe drivstoff enn det har vært til nå.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bränsleceller vem har det i bilen

En fråga: Hur stor kondenstank traenger man i forhold till Metanolmängden? Hur många liter vatten ger 10 liter Metanol? Kanske enklare att göra hål i gulvet?

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleceller vem har det i bilen

Jeg bruker en 2 liter kondenstank som jeg tømmer ofte nå. Hadde før en 4 liter og fyrte med 5 liter metanol, kondenstanken ble ikke full - tipper litt over 3 liter på en 5 liter. Grunnen til at jeg kjører med kondenstank er at jeg er ikke 100% fornøyd med den plasseringen jeg har i dag, uten hull i gulvet så blir det nesten ikke synlig at en flytter rundt på sakene. 4 små skruer for tanken og 8 for maskinen - det er hele festet.
 
Toppen