Sv: Bränsleceller - hur funkar dom?
Bengt & Kicki,
Jag hörde på verkstaden när jag lämnade in min Honda på en Honda i10 som var precies ombyggd och fick höra ljudnivån vid olika belastningen, det fanns ingen nämnvärd skillnad på varvtalet den visar sig vara konstant. Vad det gäller bränsle ekonomin kan jag tänka mig att förbrukningen gentemot bensin kommer att ligga högre (ca 10%) det gjorde det i alla fall när jag hade en personbil som kördes på LPG.
Oavsett om förbrukningen ökar eller ej så gör man en förtjänst idag är bensin priset € 1,49/liter, LPG € 0,52 alltså nästan € 0,97/liter i förtjänst.
Gör jag en ungefärlig kalkyl : med bensin låg förbrukningen på 0,8 liter/timme = € 1,192/timme med LPG som drivmedel (räknar högt med en 10% ökning) 0,8*10% = 0,9 liter/timme ligger kostnaden på € 0,33/timme. Enligt fakturan som jag har fått går ombyggnaden på € 256 vilket innebär att den måste köras 775 timmar innan jag står på null, men vem har bråttom.
Vad som jag ser mest emot är att det är ytterligare en annan sort drivmedel jag måste släpa med mig, jag har redan en LPG tank på 60 liter inbyggd + 2 reserv LPG flaskar på sammanlagd 46 liter. Det viktigaste är egentligen inte förbrukningen eller hur mycket jag kommer att tjäna utan ljudnivån speciellt när man står på ett ställe där det inte finns eluttag (vi står kanske 3 gånger om året på en camping) och man har någon som står vid sidan om på relativ nära avstånd så vill jag inte störa dessa människor. I praktiken visar det sig när man frågar sin "granne" (och inte har en generator själva) att dom säger "no problem" men gärna vill drag nytta utav tillfället och gärna koppla in sig på generator vilket jag inte har något emot när det är kris på el fronten.
Som jag skrev tidigare, skulle experimenten blir ett fiasko så säljer jag min Honda i10 och satsar på ett annat alternativ, men jag hoppas på det bästa