• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränslecell diesel

Sv: Bränslecell diesel

Den store utfordringen i dette er katalysatoren som spalter hydrokarbon molekylene slik at selve brenselscellen får fritt hydrogen. Flere har forsøkt, men etter en tid landet på en mellomløsning - bruker naturgass. Ut fra det jeg har lest om problemet så vil en fungerende enhet fra diesel eller olje kreve å gå hele tiden - har en oppstart på rundt ett døgn av katalysatoren og omtrent like lang nedkjøringstid. Klarer de å få til en tomgang som endast holder temperaturen oppe på katalysatoren så øker markedet for enheten. Med dagens "løsninger" så er det fullt mulig å lage et kraftverk for avsidesliggende steder som drives med nesten enhvert flytende hydrokarbon produkt - Westinghouse skal ha i produksjon enheter på rundt 30kW som jobber ved rundt 1000°C.

Om dere ønsker å lese litt om dette facinerende emne så søk på SOFC Solid Oxide Fuel Cell - det finnes tusenvis av dokumenter om hvor langt de forskjellige miljøene er kommet. I teori kan en muligens lage en slik på rundt 1 kW som jobber ved litt over 650° og produserer omlag 1 kW varme - noe bruker den selv for å holde produksjonen i gang, men dette målet er ennå ingen kommet til. Men om noen får til en småskala SOFC så vil en og oppnå relativt korte start / stop tider som måles i minutter i stedet for timer.
 
Tillbaka
Toppen