• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Box packning läcker

Sommerbo

HBK Medlem
Kommun
Gällstad
HBK-Nr
10580
Medlemskap
2025
Hej! Jag har ett problem. Jag har byt höger drivaxel på min Ducato årg. 00. efter det har det börjat och läcka växel olja vid box packningen. Jag har byt box packningen två gånger men läckan är kvar. Jag är tacksam för lite bra tips.
Ny box packning och driv axel då ska det var tät.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Box packning läcker

Hejsan, jag har tyvärr inget direkt svar på din fråga bara några funderingar, för jag antar att du har koll på metallytan där packboxen ligger an.

De två/tre saker som dyker upp är först om splinesen mellan lådans axel och drivaxeln glappar så tätytan "fladdrar" när axeln snurrar, och därmed läcker mot packboxen.
Det andra är om du har samma yttermått på tätytan som på originalaxeln, så den inte har mindre diameter så packboxen inte ligger an tillräckligt.
Och så det tredje, men det borde ha märkts tidigare kanske. Fungerar ventilationen i lådan, så den inte är täppt och när då lådan blir varm så får du övertryck som pressar ut oljan ur just den packboxen... Lite långsökt kanske :oops:.

M.v.h. JANKRO.

Sommerbo

HBK Medlem
Kommun
Gällstad
HBK-Nr
10580
Medlemskap
2025
Hej Jankro! Det er en ny axel och box packning. Så ytan är nästan som en spegel. Men det med av luftningen är ju en möjlighet men var sitter den på lådan? Jag har haft växel lådan ute jag byte koppling föra hösten. Men så ingen av luftning. Jag tror lådan heter 14 Q eller 18 Q
Hälsningar Alf

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Man skall fylla lite fett mellan läpparna på packboxen innan man monterar den. Annars finns risk att friktionen gör att läpparna blir överhettade och bränns sönder innan växellådsoljan smörjer.

Sommerbo

HBK Medlem
Kommun
Gällstad
HBK-Nr
10580
Medlemskap
2025
Tusen tack för alla tips här på forumet det är skönt att känna att man har många vänner när man har fastnat med ett problem.

Nej jag montera inte axel och box packning utan att jag har sölat in det hela med växel olja. Jag luta mera åt att det är splinesen eller över tryck som Jankro va inne på.
Så jag fundera på att flytta den gamla splinesen över på den nya axlen. Om det passar ihop.
Det börja och bli lite panik nu när jag har haft nere axlen 3 gånger.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan igen, nej sorry jag vet inte utan att titta på en låda som din var de placerat luftningen, men den sitter för det mesta så långt upp som möjligt.
Det brukar bara se ur som en mindre bult med en plåthatt så att lite ut eller inluft kan passera och då hålla nolltryck i lådan.

M.v.h. JANKRO.

Sommerbo

HBK Medlem
Kommun
Gällstad
HBK-Nr
10580
Medlemskap
2025
Tusen tack Jankro för dina tips det är bra att ha vänner i nöden. Jag ska se om jag hittar någon av luftning om inte annat får jag losna kontackten till back ljuset.
Hälsningar Alf

Toppen