• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bottenplugg Kabe 740,-21

Järleskog

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
31444
Medlemskap
2025
Hej,

någon som vet var bottenpluggen till gråvattentanken finns på Kabe 740, årsmodell -21?
pumpen får ju inte ut allt vatten, inte mycket kvar men jag vill ju dels få rent dels helt tömd tank.

pontus
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Kolla Arnstrands video på tuben han visar hur det funkar på en 780 med höga långbäddar, hade du haft låga långbäddar med toa bak ligger tanken under vä sängen Lycka till
 

Järleskog

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
31444
Medlemskap
2025
Tack snälla för hjälpen. Hittar fortfarande inte Bottenpluggen men uppskattar att du tar dig tid att hjälpa. Har toa bak, men finns ingen lucka eller åtkomst till plugg ovanifrån. Åker till ÅF och frågar. Känner mig lite trög Men instruktionsboken säger helt fel.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Har du toan bak så finns det en lucka 20 * 20 cm i samma färg som golvet under där ett skruvlock till tanken allt under sängen Utan bottenplugg och pumpen pajar hur skulle du göra då enl Kabe ta fram en kaffekopp kanske
Sitter en expanderande plugg i botten med vikbart handtag inåt tanken Skriv gärna om resultatet
 

Järleskog

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
31444
Medlemskap
2025
Hittade pluggen en bra bit in i tanken. Behövs lång arm för att nå och faen omöjlig att se då det är lite grumligt vatten som står på botten och täcker pluggen. Konstig lösning men kan jag iaf göra rent och behöver inte använda pumpen från skruvdragaren tack för hjälpen!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Hittade pluggen en bra bit in i tanken. Behövs lång arm för att nå och faen omöjlig att se då det är lite grumligt vatten som står på botten och täcker pluggen. Konstig lösning men kan jag iaf göra rent och behöver inte använda pumpen från skruvdragaren tack för hjälpen!
På samma sätt, via en invändig bottenplugg, brukar man även kunna tömma färskvattentanken.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Jo det står så men finns inget…står att på vissa modeller sitter den framför och att man når den via garaget, mellan sängarna…men där finns nada…
Jag har en Kabe TM740T, alltså långbäddar, årsmodell 2019. Där finns gråvattentanken under sängen på passagerarsidan. Locket är dolt under en skiva av golvmaterialet. Lyft på det och du kommer åt gråvattentankens lock. Sen vet jag inte om pluggen finns rakt under. Det är möjligt.
Men som sagt, gäller årsmodell 2019.
 
Toppen