• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bossings Easy Clutch

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Finns det någon medlem som låtit installera en Easy Cluch från Bossings i Linköping? Om så, Hur uppleves denna ombyggnad?

Alltså en ombyggnad av en manuell Fiat växellåda till att slippa använda kopplingspedalen. Bossings har lagt ut en film på Youtube som jag inte klarar av att länka till, men sök på "Bossing visar Easy clutch".

Av hälsoskäl behöver jag avlasta vänsterbenets uppgift att sköta kopplingen, om inte fullständigt så i vart fall så mycket som möjligt. Att byta husbil till en automatväxlad är inte aktuellt för tillfället. Priset är 25 000 kr för erforderliga delar och arbete.


Webb, filmen inlagd.
 
Senast redigerad av en moderator:

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Tack admin och Ingvar för er hjälp att ladda upp filmen, den är ju sevärd inte enbart för dem som har för avsikt att montera en elektrisk kopplingsassistans.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Det fungerar säkert bra. Vid en av mina resor till Chile åkte vi taxi varje dag mellan hotellet i Los Angeles och sågverket där vi arbetade. En av förarna hade bara bara ett ben. Han hade en gammal bil där han monterat ett kopplingshandtag från en moped på växelspaken. Mekanisk överföring via vajer till kopplingen. Åkte med honom flera gånger innan jag såg handikappet och lösningen. Inget jag rekommenderar men det går att lösa billigare. Han körde utmärkt.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Finns en firma i Hedemora som anpassar bilar till människor med funktions problem.
Har funnits lite varianter till lantbrukstraktorer för eftermontering. De senaste 20 åren har det på lantbruks traktorer varit mer eller mindre standard med olika varianter på elstyrda kopplingar.
Lite spontant kan jag tycka att 25000 ink montering låter rimligt.
Göran i Björnarbo
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Se där, nöden är uppfinningarnas moder.

För min del handlar det om att en riktigt liten tumör i högra lungan skickat ut metastaser till några ryggkotor som i sin tur bland annat minskat min förmåga att reglera/styra vänsterbenets förehavanden. Så jag för diskussioner om möjligheten att kunna fortsätta med husbilslivet där hanteringen av kopplingen är en del. En annan del är att kunna fortsätta med toalett- och duschförehavanden i stort som innan; innebärande användande av den handikapställning vi skaffade när hustrun opererade båda sina knän, och inte minst fortsätta med vår fekaliekvarn (malning av nummer två), duschning i husbilen ska nog fortsättningsvis ordna sig. Dessutom att ändra så att jag kan ta fler men mindre höga trappkliv för att ta mig in och ut ur husbilen. Hittills är det kopplingens manövrering som verkar vara marigast att ordna.

Tack Göran för tipset, ska kolla upp detta.
Åke
 
Toppen