• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Borttagning av kåda

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Här kanske det finns lite tips och trix;



 
F

F.d. 22252

Guest
Sprit brukar lösa kåda. Kåda används som flussmedel i lödmaskiner och eftersom temperaturen var hög används sprit med hög kokpunkt, samma sorts sprit som användes för att göra ren kameralinser och ingår i biltemas karburatorsprit.
 
F

F.d. 22252

Guest
Varför inte använda det rätta medlet från början, Kåda kommer ju från tall eller gran och man gjorde ju terpentin av det. Numera kallas det av preem för tallolja och är löst i bensin till en mindre del. Men isopropanol fungerar bra har använt det till att göra ren glasögonen i flera år och trots att de varit dyra med olika behandlingar har det inte uppstått problem.
jag vet att det finns en massa konstiga huskurer förr men det var nog oftast för att man inte visste eller hade tillgång till det som skulle användas.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Fett löser fett. Så använd någon snäll lösning först. Vanlig fotogen, white spirit eller liknande går bra. Badda på, låt verka ett tag, badda på mer om det behövs. Använd en mjuk trasa. Tvätta och vaxa efteråt. Detta borde ge ett bra resultat.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag hade fått mycket kåda på taket, och när jag skulle försöka ta bort det så var det en mycket varm dag.
Då hade värmen gjort att kådan blev mjuk och det gick att ta bort det mesta mekaniskt.
Använde en plastspackel som inte skadade lacken.
Och tvättade bort resten med någon lacktvätt.
Låt inte kådan sitta för länge.

Krister.
 

andersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Skövde
HBK-Nr
36354
Medlemskap
2024
Jag hade fått mycket kåda på taket, och när jag skulle försöka ta bort det så var det en mycket varm dag.
Då hade värmen gjort att kådan blev mjuk och det gick att ta bort det mesta mekaniskt.
Använde en plastspackel som inte skadade lacken.
Och tvättade bort resten med någon lacktvätt.
Låt inte kådan sitta för länge.

Krister.
Kan någon ge tips på hur man tar bort kåda på lacken? Utan att skada lacken-
Hej, Jag kan inte hjälpa dig fullt ut men här kommer i alla fall ett tips. Jag köpte en flaska i Italien ( 2010 ) som heter RENSIN REMOV och här kommer en länk till företaget, RESIN REMOV - Synth Chemical
Du kan kanske googla runt lite i syberspacet kring produkten eller rensin etc.
// andersson
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Fick taket på en husvagn fullständigt nedsölat av kåda vid camping i Kroatien för ett antal år sedan......Försökte rengöra med alla möjliga rekommenderade medel och metoder men gav mer eller mindre upp....taket syns ju inte. Men när nästa sommar kom hade kådan torkat och krackelerat och gick lätt att tvätta bort med vanligt bilschampo!
 
Toppen