• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Bonusmalus 4dygn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dethleffgulan

HBK Medlem
Inlägg
146
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
31292
Medlemskap
2025
Hej !

Jag har funderingar angående 4 dygnsregeln när man ställer på och av husbilen.
Har varit i kontakt med Transportstyrelsen och frågat om reglerna ang. när man ställer av husbilen , vad som gäller och fick ett utförligt svar där de verkligen tryckte på att det spelar ingen roll vilken tid på dygnet man ställer av eller på husbilen för det räknas hela det dygnet som dygn 1 .

För att 4 dygnsregeln för avställning ska gälla så ska alltså dessa krav uppfyllas.

Du ställer av dygn 1 , vilken tid som helst på dygnet . Ställer du t.ex. av husbilen klockan 17:00 på em , så räknas det som husbilen har varit avställd hela dygn 1 . Sedan ställer du t.ex på husbilen klockan 11:00 på fm dag 5 . Då räknas det som att husbilen varit avställd 4 dygn . Även fast det inte riktigt är 4 hela dygn .

Då kommer vi till mitt scenario som gör att man blir förbryllad och kan fuska med detta :

Om din husbil varit avställd ett par veckor och du har bestämt dig för att åka ut och semestra lite . Du åker på morgonen hemifrån utan att ställa på husbilen, åker ca: 20 mil till en camping för att stanna typ 2 nätter .
Jag kan nu ställa på husbilen i efterhand när jag är framme på campingen, eftersom påställningen gäller samma dygn jag ställer på .

Jag har kört 20 mil inget har hänt på vägen legat och puttrat i 80-90 km . Då kommer jag på att varför ska jag ställa på husbilen nu när jag ska ligga här på campingen , då slipper jag betala bonusmalus skatten . Efter ett par dagar åker jag vidare till nästa camping , inget hände på vägen , jag gör samma sak igen , alltså låter bli att ställa på husbilen .
Allt detta fusk p.g.a att jag kan ställa på husbilen på eftermiddagen och den påställningen gäller från första början på dygnet .

Transportstyrelsen verkligen tryckte på att det gäller från början på dygnet , när man ställer på eller av husbilen

Är nyfiken på vad ni säger om detta .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen