• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Bomb" under förarsätet

F

F.d. 29827

Guest
Idag 40 km norrom Riga smällde det till under förarsätet, mycket brandrök och vätska runtom i hytten. Vätskan visade sig vara svavelsyra batteriet hade exploderat i små bitar.Har ni varit med om detta? Bilen en Ford transit-08. Batterierna ventilerade med en slang ut genom golvet.:mh4:
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: "Bomb" under förarsätet

Nej, men att batteriet har kokat så att det luktat ruttna ägg i hela HB. Men jag hade ingen ventilation heller. Så visst är det bra med ventilation. Men i mitt fall fick jag tidigt veta att batteriet var slut och kokade. Jag vet inte hur det gått om vi startat gasolspisen utan att vädra ut knallgasen
Hade det inte luktat så illa som det gjorde hade kanske husbilen exploderat den med.

Förresten, hur gick det med den som körde, batterisyra på benen eller gick det bra.

sven-A
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: "Bomb" under förarsätet

Hej Ingegerd,
högst otrevlig olycka som du har varit med om, hoppas att det trots allt gick bra utan allvarliga personskador.
Det där ska inte kunna hända under normala omständigheter. Berätta gärna mer detaljer beträffande batteriet m.m. Förmodar att någon sakkunnig från batteritillverkaren eller husbilstillverkaren kan vara intresserad av att felsöka. Även försäkringsbolaget blir säkerligen involverade på ett eller annat sätt.
V-backen :)
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: "Bomb" under förarsätet

batteri syra är inte roligt att få in i bilen, det fräterbort allt tyg, nästan omöjligt att få bort, man måste spola vatten på allting som har fått syra på sej, helt enkelt att dränka det med vatten,,innan,, det sätter sig i plåt och trä,för det kommer fram så småningom och fräter ,,jag har satt mina batterier i speciella plastlådor, och ventilation ut under bilen
väntar man för länge, kommer man aldrig att få bort den vitasyra avfällingen,, mvh håkan

:(:(:(:(
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: "Bomb" under förarsätet

Hej, ja jag hjälpte en äldre dam för några år sedan som batteriet exploderade för i en husvagn. Det small så kraftigt att en låst lucka i karossen öppnades och batterisyran stänkte över bilen som stog bredvid. Bilen och även gluggen som batteriet stog i spolade jag med vatten så fort som möjligt (det fanns ventilationshål/avrinning i batteriutrymmet)
Vad man kunde se av det som fanns kvar, var att ventilationslangen troligen hade varit täppt med ett kraftigt veck. Ett batteri borde nog inte kunna explodera om det kan "andas" fullt ut ??......Detta var mer en fråga än ett påstående.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: "Bomb" under förarsätet

För att det skall bli en smäll krävs ju även att det finns en tändande gnista, antingen i batteriutrymmet eller kanske tom i själva batteriet (som är troligt i detta fall, eftersom batteriet exploderade). Nästa fråga man ställer sig vad kan orsaken vara? Troligen ett batteri som saknade tillräckligt med vätska antigen pga utebliven rutinmässig kontroll eller kanske ett fel i laddningsutrustningen som orsakade torrkokning och som möjliggjorde någon form av gnistbildning inne i själva batteriet.

Sen har jag egen erfarenhet av batterisyra på textilier, kan man inte neutralisera svavelsyran som hamnar på textilier nästan omedelbart är det bara en tidfråga innan dessa liksom faller sönder i små fragment.

Nog bland det värsta man kan råka ut för i bilen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: "Bomb" under förarsätet

För att det skall bli en smäll krävs ju även att det finns en tändande gnista, antingen i batteriutrymmet eller kanske tom i själva batteriet (som är troligt i detta fall, eftersom batteriet exploderade).
...........................................................................................................................
Hejsan decker, jag har en funderting på om de verkligen exploderar av gas...gnista...explosion, eller om det inte "bara" är av rent övertryck inne i ett batteri som har täppt ventilation.
Men det som satt i husvagnen kan man undra över. Det var helt uppfläkt och i smulor, men var kraften kom ifrån som hade slagit upp luckan till batteriutrymmet också kan man ha fundering om, det borde faktiskt ha varit en gasexplosion. Kanske batteriet exploderade av övertryck och gasen som kom ut ur det exploderade av gnistbildning.

JANKRO.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: "Bomb" under förarsätet

...........................................................................................................................
Hejsan decker, jag har en funderting på om de verkligen exploderar av gas...gnista...explosion, eller om det inte "bara" är av rent övertryck inne i ett batteri som har täppt ventilation.
Men det som satt i husvagnen kan man undra över. Det var helt uppfläkt och i smulor, men var kraften kom ifrån som hade slagit upp luckan till batteriutrymmet också kan man ha fundering om, det borde faktiskt ha varit en gasexplosion. Kanske batteriet exploderade av övertryck och gasen som kom ut ur det exploderade av gnistbildning.

JANKRO.

Visst, har haft funderingar år det hållet men släppte det när jag insåg att den plastslang som är "ventilation" sitter ganska löst på batteriet. (men visst kan det bli knallgas under sätet om slangen lossnar men då krävs det i alla fall en gnista för antängning. sen har jag inte kläm på vilket som är minsta area som krävs för att en knallgasexplosition skall kunna fortplanta sig utifrån och in i batteriet)
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: "Bomb" under förarsätet

Kan detta hända på AGM-batterier också? Det finns ingen ventilation på mitt AGM-batteri.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Bomb" under förarsätet

AGM batteriene har en løsning som skal regenere vatn fra knallgassen og kondensere vatndampen, på samme måte som gel-batteriene. De skal ikke slippe ut noen gasser i det hele tatt. På tidlige AGM hadde de problemer med dette og batteriet tørket ut om det ble overladet. Moderne ladere sammen med dagens AGM gjør at batteriene holder lenger.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: "Bomb" under förarsätet

Kan detta hända på AGM-batterier också? Det finns ingen ventilation på mitt AGM-batteri.
Såväl AGM som GEL-batterier har en säkerhetsventil som öppnar vid för högt tryck i batteriet.
Jag har sett ett batteri som exploderat av gnistbildning, och det var ingen trevlig syn. Bilen,en Volvo 240, skulle startas med startkablar när det small.
Det slog hål i kylaren, och batteriets överdel med blyplattor (ca 10 kg) hittades ca 10 meter från bilen.
Hade trådskaparens batteri exploderat p g a gnistbilbning hade nog förarsätet försvunnit, men det beror också på hur mycket knallgas som hade utvecklats.
//W
 
Toppen