• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelspanel som slocknar

Kalle W

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3771
Medlemskap
2021
har en hymer 504 SL 08 .När vi kör under stora kraftledningar slocknar bodelspanelen sen kan man starta den igen men man måste programmera om alla saker så det är en del jobb med det.batteriet måste laddas så att laddstatusen kan kollas.panelen har varit i tyskland för koll den är även bytt liksom laddmodulen och batteriet men inget har hjälpt.Har någon annan råkat ut för samma sak?Det har varit många fel på bilen ca 20 st att jämföras med vår förra hymer B544 01 som vi aldrig behövde fixa ett enda fel på garantin
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Bodelspanel som slocknar

Misstänker att du har helplastkaross.
Då har du ju INGEN skärmning mot yttre magnetfält,
sådana lär finnas starka runt kraftledningar!

mitt förslag:
skapa metallskärm runt lämpliga delar av bodelspanelen.
Framför allt de elektronikdelar som styr laddregistreringen.
jorda metallskärmen i bilens ram.

Förhoppningsvis hjälper detta!

Lycka till!
 

Kalle W

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3771
Medlemskap
2021
Sv: Bodelspanel som slocknar

Vi har alukaross och vi har jordat ner allt i chassit tom panelen.har också provat med en skärm över panelen som även den är jordad till chassit. har även satt ferritringar på samtliga kablar till panelen.de vi har kvar som jag kan komma på nu är att montera jordfläta till marken som man hade på 80 talet mot bilsjuka:(
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Bodelspanel som slocknar

Ah-Ah,
där har vi grejen: "En skärm ÖVER panelen".

Tyvärr så är inte elektromagnetiska fält som regn som kommer uppifrån.
elektromagnetiska fält kan faktiskt "krypa runt" skärmplåtar".
Det borde servicekillarna ha tänkt på.

Stoppa in panelen i en ramjordad metall-låda och behåll ferriterna aldelles
utanför lådan så borde det "bättra sig".

Lycka till!
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Bodelspanel som slocknar

Hej
Våran panel slocknade i helgen det var första gången, vi fick också programmera om tid och datum. Det hände när vi stannat för en paus. Jag ringde till Hymer i Ängelholm Ronny talade om att jorda panelen eller att det bara var otur det enda vi hade igång var kylskåpet och när den slog över till gasol kanske blev det en spik i systemet som slog ut panelen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bodelspanel som slocknar

Innan du tillverkar plåtlådor mm prova med att klä utrymmet för panelen och ev EBL med aluminiumfolie. Det går även att använda som temporär skärm på kablar od.
Sedan förbinder man aluminiumfolien till jord med kablar försedda med minii-krokodilklämmor ed.
Tänk bara på att skärmen på kablar endast skall vara jordade i en ände.

Lite off topic, men jag kommer ihåg när Volkswagen K70 var nya. De hade första generationens elektronisk insprutning. Dessa bilar fick motorstopp när de passerade Järnbrott i Västra Frölunda, Göteborg.
Där fanns nämnligen en stark radiosändare.
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Bodelspanel som slocknar

Jag tror inte på aluminiumplåt som barriär mot magnetiska fält. Jag skulle provat med någon form av tunn järnplåt. Optimalt mot magnetfält är my-metall men kanske svårt att komma över.
Jan-Evert
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bodelspanel som slocknar

Jag tror inte på aluminiumplåt som barriär mot magnetiska fält. Jag skulle provat med någon form av tunn järnplåt. Optimalt mot magnetfält är my-metall men kanske svårt att komma över.
Jan-Evert

En del TV antennsladdar od har aluminiumfolie som skärm. De fungerar lika bra som de med kopparfläta, med den skillnaden att man inte bör böja dem för kraftigt då skärmen kan gå av.
Idén var att det är enkelt att prova om det gör någon skillnad med eller utan en förvisso enkel skärmning.
 

Kalle W

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Varberg
HBK-Nr
3771
Medlemskap
2021
Sv: Bodelspanel som slocknar

Det är ju inte lätt att göra en plåtlåda till hela panelen pga alla kablar från alla håll så det är ju redan ganska fullt där.men de går ju att tapetsera med alufolie och jorda ner.de verkar ju konstigt om de bara är vi som råkat ut för detta det måste ju finnas hundratals bilar som har samma panel minns jag rätt heter den DT 201 :(
 

Kennet & Cecilia

HBK Medlem (P)
Inlägg
19
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Bodelspanel som slocknar

Vår bodelspanel (DT 201) slocknade under natten i helgen men vi hade fortfarande el. Men den hade tappat minnet. Ni som har varit med om samma fenomen vad har ni gjort?
 
Toppen