• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Bodelspanel Kabe 750b-2010

Status
Stängd för vidare inlägg.

Contakinte

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28066
Medlemskap
2022
Hej.När jag slår på bodelspanel så flimrar det till och sedan blir bilden gräddvit.
Man ser inga menyer alls på skärmen. Drar jag ut kontakten för panelen på elcentralen och
sätter dit den igen så kommer bilden fram i några sekunder, sedan blir den gräddvit igen.
Vad kan det vara för fel?
 
Lösning
Hej Mats..
Tack för tipset,jag har beställt en ny panel. Den kostar 7200kr. Får hoppas att det funkar sedan,annars får jag leta efter den där givaren som du
skriver om.Vet du vart den kan sitta isåfall?

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Sannolikt ett temperaturberoende problem. Någon komponent blir för varm när den har varit igång ett (kort?) tag. Vad göra? Det snabbaste, och möjligen billigaste, är att försöka få tag på en ny (eller begagnad).

Hade det varit ett kontaktproblem så hade den varit död/vit hela tiden.

MVH
Hans
 

Contakinte

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28066
Medlemskap
2022
Sannolikt ett temperaturberoende problem. Någon komponent blir för varm när den har varit igång ett (kort?) tag. Vad göra? Det snabbaste, och möjligen billigaste, är att försöka få tag på en ny (eller begagnad).

Hade det varit ett kontaktproblem så hade den varit död/vit hela tiden.

MVH
Hans
Tack för svaret, kan det vara kretskortet i panelen ?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jo, det är elektroniken på kretskortet jag tänker på. Tror inte det är själva displayen. Men får du tag på en ny är det nog hela enheten du byter.

Men vänta litet, kanske någon annan har andra idéer.
Att reparera kretskortet går ju, men skulle tro att det är det är dyrare eftersom man först måste felsöka (kan ta tid) och sedan reparera.

MVH
Hans
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Kabe har nya Calira 200 paneler på sitt lager, kollade igår då fanns det 11 st ska även finnas utbytes men det har jag inte lyckas få tag i. Kabes återförsäljare skickar ofta sina Caliraelektronik till Norge för reparation sägs det men där har jag inget namn.
Problemet med bleknande Calira paneler verkar vara väl känd. Det var väl på årsmodell 2014 som den sista Calirapanelen
monterades om man söker beg
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Kabe har nya Calira 200 paneler på sitt lager, kollade igår då fanns det 11 st ska även finnas utbytes men det har jag inte lyckas få tag i. Kabes återförsäljare skickar ofta sina Caliraelektronik till Norge för reparation sägs det men där har jag inget namn.
Problemet med bleknande Calira paneler verkar vara väl känd. Det var väl på årsmodell 2014 som den sista Calirapanelen
monterades om man söker beg
Vet du vad en ny panel kosta , jag har en som visa tempen fel på både inne och ute. Jag har inte hunnit kolla på den ännu . Min är en 2012.
Mats
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Vet du vad en ny panel kosta , jag har en som visa tempen fel på både inne och ute. Jag har inte hunnit kolla på den ännu . Min är en 2012.
Mats
Är det bara temperaturen som är problemet hade jag nog satsat på en extern tempmätare En ny panel kostar strax under 8000 tusen, en beg mellan 2- 3 tusen. I ditt fall kan det också vara fel på givaren då hjälper ju inte en ny panel el display
 

Contakinte

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28066
Medlemskap
2022
Hej Mats..
Tack för tipset,jag har beställt en ny panel. Den kostar 7200kr. Får hoppas att det funkar sedan,annars får jag leta efter den där givaren som du
skriver om.Vet du vart den kan sitta isåfall?
 
Lösning

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Är det bara temperaturen som är problemet hade jag nog satsat på en extern tempmätare En ny panel kostar strax under 8000 tusen, en beg mellan 2- 3 tusen. I ditt fall kan det också vara fel på givaren då hjälper ju inte en ny panel el display
Ja det skulle ja med tro, jag är inte hemma i Sverige så jag har inte hunnit kolla. Ska göra det när jag är hemma i Sverige och har semester.
Tack för svaret.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen