• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsladdare

Andreas Vidmark

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10452
Medlemskap
2024
Hej är det någon som vet hur man ställer om bodelsladdaren från gel till vanliga batterier har en hobby 650 Toscana år 07 Fiat. Har haft 2st Exide G80 gel batterier, 1st har gott sönder och det andra verkar vara dåligt oxs,när jag läser om gel batterier så verkar dessa vara svåra med laddning, (känsliga) Vet ej om jag har lust att köpa 2st nya och så går dessa sönder oxs, så därför tänkte jag mig 2st fritids i stället eller agm, någon som kan hjälpa mig.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsladdare

På den Hobby vi hade tidigare satt elblocket under passagerarstolen.
Jag hade satt dit Biltemas AGM-batterier. Då slipper du ändra inställningen. De skall laddas som GEL. Hyfsat billiga och 3 års garanti.
//W
 

Andreas Vidmark

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10452
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsladdare

Ok, då vet jag nog, vad ni menar, dessvärre finner jag ej någon switch knapp på det elblocket. Så man kan använda AGM batterier till gel laddning,så hade inte jag fattat det som, funkar Biltemas bra?
/Ante
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsladdare

Du kanske måste ta bort stolen för att se elektroblockets alla kontakter och anslutningar.
Jo, AGM skall laddas som gel, annars får de för hög spänning. Vanliga blybatterier skall ha hög spänning i slutet av laddningen för att "röra om" i batterivätskan som kan skikta sig vid laddning. Detta kan skada GEL och AGM-batterier.
Många köper Biltemas batterier och 3 års garanti lämnar man inte på skräp.
En egen reflektion:
Batterier är tunga = dyra transportkostnader så man vill nog ha en tillverkare så nära som möjligt. Det finns i Sverige och övriga nordeuropa,,,,så...
//W
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bodelsladdare

Ni som kan batterier - har man ändrat rekommendationerna på senare tid?
När jag köpte mina två AGM från Exide för ca fem år sedan kollade jag med tillverkaren (Exide) - dom rekommenderade att ladda som bly (flussig på våran laddare Calira) - eller kan det vara olika rekommendationer för olika laddare?
:confused:
 

Andreas Vidmark

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10452
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsladdare

Hej jag kan inget om batterier, men har varit i kontakt med Forsberg samt Bengt i Örkeljunga (i dag) och dessa säger att AGM skall laddas som vanliga batterier, själv står jag utan batterier just nu, skall iväg i helgen och vet inte vad jag ska införskaffa för batterier, tycker Exide GEl är för dyra, om det skulle skita sig med laddningen inför vinter, dom förra verkar ju blivit förstörda, och jag hat laddat dessa rätt. så har nogra bra batterier att rek.
//Ante
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsladdare

AGM tåler å lades både som Gel og som våte bly batterier. Kjemisk er AGM et vått batteri, men med forsegling og regenerering av gass til väska.
Om de bør behandles som det ene eller andre type under ladning har mest sammenheng med indre geometri. Hovedregelen er å lade som våte, en får mest inn på den måten.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsladdare

Jag har bytt ut ett GEL-batteri mot AGM och ändrade då omkopplaren till bly batteri och det fungerar mycket bra.

GEL batterier ska ha ca. 0,3 V högre floatspänning (underhållsladdning) än AGM och bly. Jag tror det finns en risk att AGM-batteriet blir överladdat om omkopplaren står på GEL
 
Toppen