• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodelsdörr går ej låsa inifrån

F

F.d. 59058

Guest
Tja!

Har en Burstner 726 IXEO från 2010.
Det går inte att låsa dörren inifrån sedan i somras. Vi har löst det genom att 11-åringen gått ut och låst för att sedan gå in genom passagerardörren.
På så sätt har det inte blivit någon stor grej. Men nu vill vi fixa det.
Någon som vet om detta är så svårt att fixa? Antar att någon del är sliten/slut. Det går alltså inte att få ut knappen så den låser sig. Trycker man in låser man upp.
Det går som sagt låsa med nyckel utifrån. Då kommer knappen på insidan ut en bit......

Frågar är bara om man vågar sig på detta själv......

Bilagor

• Dörr.JPG
    Dörr.JPG
    36,3 KB · Visningar: 18

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bodelsdörr går ej låsa inifrån

Ta bort täckpluggarna på stora handtaget och skruva loss handtaget.
Ta bort svarta kåpan bakom öppningshandtaget. Ibland bara att bända loss i framkant och dra framåt men kan vara skruvad.
Sedan sitter den bruna delen med kardborre på alla sidor samt under tätningslisten.
En del kardborre lossnar säkert i limmet så det får man fixa vid återmonteringen.
När den bruna delen är borta så ser du säkert vad som gått sönder i länksystemet för att öppna dörren.
Köp brytvektyg i nylon tex: Brytspakar 7 delar | HARD HEAD | Jula
Innan du börjar demontera så slipper du skador.

tombyske

FD HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörr går ej låsa inifrån

Har råkat ut för samma problem i min Burstner.
Drog jag igen dörren med kraft, så pass hårt att grannarna anvarade mig i tron att jag var riktigt arg, då gick bodelsdörren att låsa från insidan, å hur kul var det!!

Jag gjorde som du redan fått tipps om, hittade inget som var sönder eller slitet, men såg att låset reglerar och låser dörrhandtaget, knappen på insidan dörren, blockerar låset med hjälp av en länkarm!

Besökte en verkstad, dom var snabba på att justera länkarmens längd med att göra en liten böj på armen. Kostnaden 800:-
Men se det gick bara någon månad, då var problem tillbaka!

Mitt problem var att dörren behövde en höjdjustering, förbanden för gångjärnen i skenan var dåligt dragna, så dörren hade glidit ner. När vi stängde dörren med kraft styrdes/lyftes dörren upp av dom fasta järn dörren låses emot!
Titta efter om inte tapparna på din dörr har slitage märken efter låsbyglarna? Det brukar börja visa sig med att lämna ett svart sot efter sig!
Det var enkelt och lätt att justera dörren med den smarta infästning av gångjärnen i karmen!

Det slitage som tapparna fått, löste jag med att distansera ut låsvinklarna och ge tapparna en ny yta att glida på.
Ser du samband på våra problem, maila eller ring så kan jag skicka bilder.
Lycka till! 2727

Toppen