• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodelsbatteriet och startbatteriet laddar ur

Lerbro

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
21535
Medlemskap
2025
Hej på er!
Har en Frankia -03 med sprinterchassie.

På taket sitter det två solceller som jag inte vet så mycket om. Kebeln därifrån går ner till en regulator, Sunline solar regulator SR240 Duo, och sen till bodelsbatteriet som är ett AGM på110AH. Bilen har ett Elektroblock EBL 264-9 som är inställt på "Blei-Gel".

När bilen står hemma visar Voltmätaren att det är upp mot 14V i båda batterierna mitt på dan och på kvällen 12,5V. Inga kända förbrukare är igång. Jag har noterat att batterierna laddas ur när man har kört en timma.

AGM batteriet installerade jag för ca två år sen. Tidigare kunde vi köra fram till slutet av oktober men nu kroknar batteriet redan i början av september. Enda kända förbrukarna är fläkten till värmesystemet på natten och någon timmas tv-tittande och två mobiler som laddas på natten.

Har vi nån här som varit med om nåt liknande?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ifall du har en multimeter/voltmätare mät spänningen direkt på startbatteriet med bilen avstängd.
Mät sedan direkt på startbatteriet med motorn igång.
Vad får du för spänning då?

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Till att börja med så är ju batterier färskvara och de förlorar "kraft" över tid. Ett 110Ah blybatteri (AGM, Gel, Pb) ger netto ca 50-60Ah. Genomsnitt om 5A över 10 timmar innebär att batteriet bli urladdat. 5A är inte mycket...
Det är därför de flesta börjar gå över till LFP-batterier som har en längre livslängd, lägre vikt och kan tömmas till ca 15% innan det är dags för laddning. Det finns många trådar om detta ämne...

Toppen