• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bodelsbatteriet överladdat (?)

F

F.d. 20307

Guest
Kom upp till husbilen och det luktade rejält illa ! Konstaterade att stanken kom från batteriet som dessutom var kokhett ! Bilen har varit ansluten till 220V mer än 10 dagar skulle jag tro. Tog ur batteriet och mätte spänningen till 13 V. Testade även att belasta batteriet och då sjönk spänningen till 12 V, så jag antar att batteriet förmodlingen inte är defekt. satte dit ett annat (fulladdat) batteri och mätte med laddaren påslagen och fick 14,3 V som sedan sjönk till 13.87 V. Uppskattad temperatur i hytten ca 15 - 18 grader.

Batteriet ( det kokheta) är ett Biltema SMF 105 Ah inköpt i juli 2010 (var lämpligt för solceller).

Men kan det vara så att laddaren saknar underhållsladdning och bara laddar på eller att den är defekt ?

Har läst i andra trådar att bodelsladdaren inte alltid är att lita på ! Den är originalmonterad från fabrik i en Knaus Traveller 575 årsmod 1995. Den är röd till färgen ,men jag glömde tyvärr att anteckna vad den heter( återkommer med detta).

Så jag fick en fundering om att koppla in en smartladdare typ ctek el biltemas.
Tänkte att jag kopplar in ett brytande relä (som får aktiveringsspänning från laddarens 12V ut.) på batteriets pluspol kabel så att inte den gamla laddaren ligger på samtidigt. Jag antar även att den gamla laddaren fungerar som nätaggregat och vill helst inte göra om kopplingarna därifrån.

Räcker ett relä på typ 50 - 100 A ?

(Det finns kanske en säkring som jag kan ta bort och frånkoppla med istället - vet ej än )

Kan den gamla laddaren gå sönder om den får ladda utan batteri ?

Är inte 100 på om även startbatteriet laddas samtidigt, så frågan är om 5A räcker ( exvis ctek mxs 5.0) ?

Har förresten bara haft 220 V inkopplat några dagar i stöten tidigare ( köpte bilen i aug 2010 ).

Det blev en hel del text men jag hoppas att det är överskådligt . :)

Ha en trevlig dag ! Och tack på förhand !
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: bodelsbatteriet överladdat (?)

Havde det samme problem på min husbil også :( kokta bil och bodelsbatteriet.

Forsögte at fjerne 20 amp sikringen til laderen, kokta stadig batterierne.

Skrev til tysklandsfabrikken, dom bad mig om at fjerne 220v til min EBL 225, dette er gjort och en ctek 3600 er koblat ind på bodelsbatteriet ved 220v.

Alt 220v i husbilen virker også efter at stikket blev fjernet til EBL'en.

"Das Ziehen der 20A Sicherung ist bei diesem
defekt nicht ausreichend. Bitte ziehen Sie dann den Netzstecker
aus dem EBL damit das defekte Lademodul gar nicht in Betrieb geht!!!
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: bodelsbatteriet överladdat (?)

Köp en Waeco laddare istället för C-tek. Jag har haft 3 st C-tek Xs 7000 som alla har pajat efter ett antal år. Har gått över till Waeco och det har fungerat klanderfritt. Inkopplat på 230V sedan Oktober och batterierna har ca 14 Volt och inte har de kokat ur vatten. Jag har desutom kompleterat med Waeco Battery Refresher 12 V som ger batteriet en stöt för att ta bort sulfatering. Detta betyder att batterierna är så gott som ny efter många år. Bilens batteri är gammalt och det funkar 100%. Det finns Waeco laddare som klarar alla tänkbara batteribanker. Kolla på www.waeco.se.
Min egen EBL laddare är kaput sedan länge och helt urkopplad. När den var igång så var batterierna aldrig laddade. Man kopplar Laddaren direkt på batterierna och tar bort EBLens interna laddare helt. Jag har gått in i EBLen och kopplat om den så att min externa laddare tar över EBLladdarens funktion. Kräver lite Elkunskap men är enkelt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5361

Guest
Sv: bodelsbatteriet överladdat (?)

@KnausT

Så gammal Calira laddare är inte lämplig för underhållsladdning.
Calira har haft samma krånglig teknik som Schaudt

Men det kan vara att batteriet har kortslut i cellen
så få du samma effekt och batteriet koka över.

cTek:n är bäst för underhållsladdning

Jag skulle köpa cTek M300 och koppla bort den gamla Calira


Mvh.

Norbert
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: bodelsbatteriet överladdat (?)

Hej, om vi börjar med batteriet så är det mycket tveksamt om du skall fortsätta att använda det mer. Dels kan det vara som Limes skriver att det har blivit kortis i det och då är det skrot, dels kan det ju vara din gamla laddare som har misshandlat det under minst en vecka, och då har det troligen också fått så mycket stryk att det inte har mycket kvar att ge.
Jag tycker nog också att du skall satsa på att skrota din gamla laddare helt och köpa och koppla in en ny i stället. Att bara använda den gamla som "nätaggregat" (12V ? förstår tyvärr inte riktigt hur du menar :confused:), är tveksamt om det funkar, den är så gammal så den funkar troligen inte som trafo utan att vara kopplad mot ett batteri för att fungera och det blir nog mest strul.
Om du köper en ny laddare så skall du nog också satsa på en liten kraftigare. Om du väljer Cetek så skall du minst över 7A för de mindre har inget minne (för utom de allra minsta underhållsladdarna) så de måste startas manuellt med knapptryckning vi varje inkoppling. Oavsett fabrikat så skadar det inte med en laddare på minst 15A, kolla också hur stor batteribank (A/tim) den orkar att ladda om du får lust att utvidga batteribanken med flera batterier.

Lycka till JANKRO
 
F

F.d. 20307

Guest
Sv: bodelsbatteriet överladdat (?)

Hej igen ! Och tack för era svar. Åkte in till biltema som testade batteriet ( och laddade upp det ) och konstaterade att det inte var ngt fel på det. Men när jag skulle ta det därifrån märkte jag att batteriet var vamt så jag fick ett nytt iallafall ! sedan dess har det fungerat bra.

Och ja det stämmer Jankro, laddaren ger bara strömförsörjning om batteriet är anslutet också. Hade för mig att i den gamla piloten att det kopplades in en separat nätdel för 12V, men så var det inte här :)

Tack ännu en gång och ursäkta att jag inte svarat på så länge ( fast i gengäld har jag haft tid att testa så jag vet det fungerar ;) ).

Mvh D.J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: bodelsbatteriet överladdat (?)

Hej igen
Tack ännu en gång och ursäkta att jag inte svarat på så länge ( fast i gengäld har jag haft tid att testa så jag vet det fungerar ;) ).

Mvh D.J
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej KnausT. Det gör inget att det dröjde ett tag innan du svarar :).
Det är roligt när det kommer uppföljning på ett problem.
Många gånger efter det kommit en fråga, som följts av kanske fyra/fem förslag på åtgärd, så väntar man på feedback om något eller kanske inget av förslagen hjälpte.( Det kan ju vara till hjälp och lärdom för andra i framtiden.)
Men tyvärr så dör det många gånger ut där, och de som svarat står ovetande om succé eller fiasko.

Tack. m.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: bodelsbatteriet överladdat (?)

Vanligste årsak til kortis i fritidsbatterier er for stor strøm - inn eller ut fra batteriet! For å presse mest mulig Ah ut av et volum så brukes det tynne plater og liten avstand. Desverre så varmes batteriet opp av kjemien og blyplatene bøyer seg, oppvarmingen er sterkt avhengig av strømmstyrken.

Prøv ikke å hurtiglad et fritidsbatteri - det kortslutter i løpet av noen minutter.

Startbatteriene har tykke plater med noe mer avstand og tåler masse Ampere, har desverre ikke så mange Ah pr. liter og kilo. GEL og vanlig syre lager nesten ingen forskjell på dette klassiske problemet, GEL er litt bedre når det gjelder et annet problem - sulfatering. AGM har glassfibermatter mellom platene og kan dermed bruke tynne plater med liten avstand også som startbatterier.
 
Toppen