• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Bodelsbatterier

Bosse Z

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
35618
Medlemskap
2025
Hej, tänkte kolla om någon har något bra förslag (på separat) batteriladdare som
ni/någon kan rekommendera till (min Dethleffs T 6811 Advantage 2013).
Den skall monteras på/till bodelsbatterierna (för att underhålla dessa under vintertid)
för att komplettera EBL-blocket samt slippa tar ur passagerarstolen för att ta ut batterierna
vintertid (VARTA LED95 DUAL EFB 95 AH fritidsbatteri).
Skulle det fungera som jag tänkt eller kan det bli några problem för att jag har solceller
på taket ?
Eller finns det någon annan lösning, tacksam för tips.

Jag är rätt säker på att ditt ebl klarar av att underhållsladda dina batterier, det som kan saknas på en del husbilar är underhållsladdning av startbatteriet, är det du önskar?

Hej PeterK,
Jag har en CTEK CS One alltid inkopplad till motorbatteriet.
Önskar en likadan lösning till bodelsbatterierna eftersom jag inte har laddning (ström in) på hela vintern. Tänkte att en separat laddare som skulle göra jobbet snabbare än EBL

Hej PeterK,
Jag har en CTEK CS One alltid inkopplad till motorbatteriet.
Önskar en likadan lösning till bodelsbatterierna eftersom jag inte har laddning (ström in) på hela vintern. Tänkte att en separat laddare som skulle göra jobbet snabbare än EBL
Ok, jag känner inte till något om just den laddaren, men den behöver väl också 230V för att ladda.

Ifall du har tillgång till 230V och inte önskar ha den på 24/7 så kan du kanske använda en timer på 230V och ladda typ ett par gånger i månaden.

Nu vet jag inte vilket elblock du har, men de ger oftast mellan 15-30A, mer än vad som blybatterier tar emot vid stödladdning nån gång då och då.

Dina blybatterier tar bara emot lite högre ström (A) när de ligger på <80%, över det så kanske du kan trycka in typ 5-10A vid normal laddspänning, så att komplettera med fler laddare hjälper inte mycket på blybatterier då det inre motståndet stiger snabbt i dem över 80% SoC, samt du bör inte släppa ner dem under 80% när de inte används, bäst mår blybatterier att vara fulladdade.

Ok, jag känner inte till något om just den laddaren, men den behöver väl också 230V för att ladda.

Ifall du har tillgång till 230V och inte önskar ha den på 24/7 så kan du kanske använda en timer på 230V och ladda typ ett par gånger i månaden.

Nu vet jag inte vilket elblock du har, men de ger oftast mellan 15-30A, mer än vad som blybatterier tar emot vid stödladdning nån gång då och då.

Dina blybatterier tar bara emot lite högre ström (A) när de ligger på <80%, över det så kanske du kan trycka in typ 5-10A vid normal laddspänning, så att komplettera med fler laddare hjälper inte mycket på blybatterier då det inre motståndet stiger snabbt i dem över 80% SoC, samt du bör inte släppa ner dem under 80% när de inte används, bäst mår blybatterier att vara fulladdade.

Hej igen PeterK, du verkar vara väldigt insatt. Tror att jag har EBL 101 (med reservation). Ett stort tack för din hjälp. Kanske syns någon gång. Trevlig helg Bosse Z

Tillbaka
Toppen