• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri

M

Malten

Guest
Hej!
Jag har tittat på biltemas batteri nr: 8021053 och undrar om detta passar bra till bodelen? Är det ett sk fritidsbatteri som tål många i och urladdningar. Jag har köpt ett nytt Global fritidsbatteri 72 Ah som jag tänkte koppla ihop med biltemas tror ni det kan fungera. Det har suttit ett GEL batteri på 90 Ah men det är dött.
Jag är nybliven husbilsägare och behöver er hjälp.
//Mats Östersund
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Blanda inte olika batterier, det blir inte bra för nåt av dom.

Har ett Btema 105Ah i en valp, gick jättebra drygt garantitiden sen helt plötsligt försvann "startklippet", visst det tuggar runt länge men det är inte samma toppeffekt. Funkar iofs som energibatteri då men nåt måste hänt inuti det ( o tomg spg är OK så nån cell är det inte)

Parallelkoppla bara batterier av samma konstruktion och skick.
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Hej
Skall du bytta gel batteri till ett syra batteri är det ett måste att
ändra på laddningen.Fins en justeringspak på laddaren.
Hälsningar
Paulkaj
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri

Absolut inte!
Du måste ju parallellkoppla batterierna för att få 12V. Då måste batterierna vara av samma typ och í samma skick. Annars blir resultatet att ena batteriet drar ström ur det andra.
 
Toppen