• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri

F

F.d. 11363

Guest
Batterierna 80 amp. på min Frankia börjar bli slitna
någon som har erfarenhet från Biltemas?
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Hej,

För ett antal år sedan köpte jag ett Tudorbatteri, det höll 1 år. Jag fick ett nytt på garantin, men det höll inte längre det. Så jag gav upp med märkesbatterier och köpte ett Biltemabatteri. Det satt i bilen när jag sålde den efter 3 år.

Nu har Biltema ett 80 A silver-kadmium fritidsbatteri för 999 kr med FYRA ÅRS garanti, jag skulle nog köpa det.

/Bengt
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri

Problemet med Biltemas produkter verkar vara att de utlöser en kräkreflex hos en del personer ! Själv har jag inga problem åt det hållet, så jag köper tämligen hämmningslöst deras grejor. Enda gången jag blivit missnöjd var för många år sedan var när jag köpt brytarspetsar som pga konstigt matrialval aldrig blev inslitna utan fick efterjusteras iderligen!
// Göte J
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri

Har alltid använt biltemas batterier, sitter som startbatteri och 2st bodelbatterier.
OBS att Biltem ibland har Billigare och dyrare variant med samma AH storlek.
Köp det dyrare utförandet.

Jägarn igen, (skrivklåda) :twitcy:
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.606
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri

Biltema har inga egna fabriker, utan köper produkter där det är "lämpligt". Som vi kunnat läsa i annan tråd, kommer Biltemas motorolja från bl. a. Statoil.

Måhända är förhållandet detsamma när det gäller batterier.

PS
Har använt Biltema startbatterier i ett anta bilar under årens lopp, och har aldrig haft några problem med dessa. Tvekade därför inte en sekund att köpa bodelsbatterier från Biltema när det var dags för byte/komplettering.
DS
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Har haft samma problem med Biltemas brytarspetsar. Löste det med en liten fettklick på brytarkammen. Sen fungerade dom ok.
Calle

Hoppas inte jag förnärmar dig nu, men som bilmek i över 30år så var det ett måste med
fett på brytarspetsarnas nock oavsett fabrikat.Det fanns dessutom ett speciellt fett till detta.

Som kuriosa så satt det en klick under arbetsbänken på dom flesta verkstäder.
Och den räckte väldigt länge:)

// Pär
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsbatteri

Tog kvällspromenader med min hund tillsammans med en bank-kille med hund. Vid ett tillfälle kom IKEA på tal, han sade då att "Dom som handlar på IKEA är väl sådana som plockar grejor ur containrar". Jag skrattade förläget, ville inte tala om att jag både handlade på IKEA och Biltema och aldrig har haft något ont av det i min rörelse eller privat. tvärtom har jag sluppit betala överpriser.
/Åke
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Finns det Gel eller AGM Batterier på Biltema

Hej,

Biltema har SMF-batterier, inga Gel eller AGM.

Den huvudsakliga skillnaden mellan ett SMF och ett AGM batteri är att glasfiberstödet mellan plattorna saknas. Gasåtervinningen inuti batteriet är densamma.

Det är inte möjligt att använda ett Gelbatteri som bodelsbatteri om man laddar det med bilgeneratorn, det förstör Gelbatteriet eftersom det skall laddas med lägre spänning och betydligt långsammare än startbatteriet (laddströmmen max 5% av batterikapaciteten).

Här kommer en översättning från:
www.windsun.com/Batteries/Battery_FAQ.htm

GEL: Några nackdelar med Gelceller är att de måste laddas med en lägre spänning (0.2 V per cell mindre) än vanliga eller AGM batterier. Vid överladdning kan håligheter utvecklas i gelen som aldrig kommer att läka, vilket medförde en förlust av batterikapacitet. I varma klimat kan vattenförlust under 2-4 år orsaka för tidig död av batteriet. Det är för detta och andra skäl som vi inte längre säljer några Gelbatterier med undantag för ersättningsanvändning. Nyare AGM (absorberad Glass Mat) batterier har alla fördelar (och lite till) mot Gelbatterier, med inga av nackdelarna.

AGM: Laddningsspänningen är desamma som för vanliga batterier - inget behov av speciella anpassningar eller problem med inkompatibla laddare eller laddningskontroll. Och eftersom den inre resistans är extremt låg, finns det nästan ingen uppvärmning av batteriet även under hård laddning och urladdning. De flesta AGM-batterier har ingen laddnings- eller urladdningsströmgräns.

/Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Kan rekommendera Batteripoolens egna märke : NordPower
Mycket vettigt pris på deras 75Ah fritidsbatteri. Enligt tester skall de stå sig högt i konkurrensen avseende kvaliteten.

MVH/Jimbo
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Hej,

Biltema har SMF-batterier, inga Gel eller AGM.

Den huvudsakliga skillnaden mellan ett SMF och ett AGM batteri är att glasfiberstödet mellan plattorna saknas. Gasåtervinningen inuti batteriet är densamma.


/Bengt

Om jag vill komplettera mitt bodelsbatteri med exempelvis två stora SMF-batterier, går det då om bodelsbatteriet är ett gel-batteri? Jag har för mig att man inte ska blanda?
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri

Jag lyckades med bedriften att döda två stycken 150 Amp Gel-batterier på 1 år, dvs under garantitiden på husbilen.
Kontaktade Concorde fabriken och fick följande svar:
” Beklagar att vi monterat Gel-batterier in din husbil, vi använder oss inte av denna typ längre. Gel-batterier passar inte ihop med kraftiga inverters.
Från årsmodell 2009 använder vi enbart AGM batterier i våra husbilar
Om du skicka ner dina defekta Gel-batterier så får du nya AGM i utbyte av oss.”

Skickade ner batterierna med transportbolaget DHL ( a big mistake ). Batterierna kom fram sönderslagna till Aschback vilket gjorde att Concorde fabriken inte ville stå för sitt garantiåtagande längre.
Det visade sig senare att DHL hade lastat om batterierna 12 gånger innan de nådde fram till Concordefabriken.

Kontaktade DHL:s skadeavdelning i Helsingborg.
Fick som svar.
- Så går det när man emballerar fel.
För att göra en lång historia kort så ersatte DHL till sist ett av batterierna.
Kostade mig alltså 550 Euro att anlita DHL.

Under tiden som jag bråkade med DHL nödgades jag att köpa ett 220 Amp fritidsbatteri ( vanligt syrabatteri ) från Biltema för 2200 kronor.
Med tanke på priset så hade inga stora förhoppningar om ett kvalitetsbatteri.
Dock kan jag konstatera, efter flera månaders användning, att Biltemas batteri håller mycket hög klass. Den positiva skillnaden är den korta uppladdnings tiden jämfört mot mina gamla Gel-batterier.
På grund av denna egenskap har jag inte monterat in de nya 320 Amp AGM batterierna än.

Min teori är att vanliga fritidsbatteriet typ Biltema duger mer än väl i våra husbilar.
AGM och GEL är specialbatterier som konstruerats fram för helt andra ändamål än att sitta i simpla husbilar. .
De passar bättre i flygplan och båtar, där vanliga syrabatterier är omöjliga att använda.
Dessa specialbatterier är helt enkelt modifierade till det sämre för oss
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsbatteri

AGM batterier er nær beslektet med fritidsbatterier! Begge har tynne plater for høy kapasitet og bra "deep cycle" egenskaper. Det som skiller er normalt to ting, AGM har regenerativ gasshåndtering (det har også Biltema sine fritidsbatterier) - det viktigste er glassfibermatten som legges inn i mellomrommene mellom platene for å hindre kortsluttning ved kraftig ladning og utladning. Denne egenskapen er ikke viktig i vanlig fritidsbruk med solpaneler og langsom utladning, men i en husbil med stor lader og kraftig inverter kan det lett oppstå strømstyrker som bøyer platene i et fritidsbatteri, men ikke i et AGM batteri.
 
Toppen