• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Bodelsbatteri

Böle

HBK Medlem
Kommun
Strömsund
HBK-Nr
29507
Medlemskap
2026
Vilken typ av bodelsbatteri förordar Ni ? Mitt batteri har någon stulit från mitt låsta källarförråd, måste köpa något nytt inför nästa säsong.
Ska jag satsa på litium eller fortsätta med blybatterier ?
Önskar Er ett fortsatt gott nytt år !

Beroende på bilens nuvarande utrustning kan det ju krävas följdinvesteringar i form av t.ex dc/dc-laddare och solcellsregulator om du väljer litiumbatterier. Förslår att du talar om vad du har för bil och vilken elektrisk utrustning den har i dag i form av generatorkapacitet, laddare, EBL, solcellsregulator och kablar till batteriet för att du skall få så bra råd som möjligt. Om du dessutom har en uppfattning om hur många Ah du normalt förbrukar per dag så är det ännu bättre. Men du kan ju även, utan någon större risk, chansa och byta batteri rakt av mot ett litiumbatteri. Det är många som har gjort så och är nöjda med sitt val.

Du får ett 100 Ah Lithium med Bluetooth för ca 2.000kr
Inget att fundera över.
Samt det är jämförbart med ett bra blybatteri av förbrukartyp på 200Ah som kostar minst det dubbla mot ett litiumbatteri av "kina lågbudgetbatteri".
Dock ifall man har en kraftig inverter så bör man gå upp i kvalitet på litiumbatteri, eller parallellkoppla 2st. budget.

Blybatterier som förbrukarbatteri är rena stenåldern jämfört med litiumbatteri.

Senast ändrad:
Var får du tag i ett lithium batteri för 2000 kr❓
Varsågod.

Varsågod.
4 av dessa har jag i min husis. Har fungerat problemfritt i två säsonger nu. Kan förstås inte säga så mycket om kvalitet på längre sikt riktigt än.

Om recensionerna stämmer, beroende på var batteriet skall placeras, så får man se upp med höjden på detta batteri. Den verkliga höjden verkar vara 21,5 centimeter.

Intressant, 4st brukar man säga är max parallellkopplade,
hur pass jämt upp/ur-laddas de för dej?
Vet inte eftersom jag valde bort Bluetooth. Större batteribank ger färre cykler totalt och jag slipper hålla detaljkoll, och jag bedömde att BMS-tekniken är så mogen att den sköter balanseringen tillräckligt bra ändå. I värsta fall får jag byta batterier lite tidigare och det har jag råd med.

Jag kopplade ihop dem med skenor (”busbars”) efter att de laddades till samma spänning och där har de varit inkopplade sedan dess. De är anslutna till en gemensam Victron Smartshunt för spänning- och laddningsnivåkoll samt en strömbrytare. Allt kopplingskablage är på 35 mm2 och alla kablar är hempressade med hydraulisk kabelskopress.

Bytte ett gamalt AGM batteri på 95ah till ett LiFePo batteri på 125ah av några anledningar.

Dels var det gamla batteriet lite trött och jag råkade ut för en och annan urladdning efter bara 20 timmar med fläktar och belysning, vilket var störande, ett nytt batteri kändes som ett måste och det var Black Friday.

Men det större skälet är att ett LiFePo batteri laddar up betydligt mycket snabbare när jag laddar den med bilens generator. Ett AGM har en batterikurva där den laddas relativt långsamt under drift och jag når i prinicp aldrig en fulladdning om jag kör 1-3 timmar per dag mellan platser. Ett LiFePo batteri blir fullladdat för min del på den tiden. Sen väger den bara 11kg, inte 25kg.

Jag köpte en med en inbygged BMS för att undvika roliga saker som brand och skadliga djupurladdningar. Jag har ju även en portabel solcells lösning som jag kan använda under sommaren, vilket på ett LiFePo batteri passar bättre.

Samt det är jämförbart med ett bra blybatteri av förbrukartyp på 200Ah som kostar minst det dubbla mot ett litiumbatteri av "kina lågbudgetbatteri".
Dock ifall man har en kraftig inverter så bör man gå upp i kvalitet på litiumbatteri, eller seriekoppla 2st. budget.

Blybatterier som förbrukarbatteri är rena stenåldern jämfört med litiumbatteri.
Du menar parallell koppla hoppas jag.

Tillbaka
Toppen