• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

bodelsbatteri

F

F.d. 13307

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 2,8 147 hk
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: burstner 821
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Elsystem
Hej har en fråga om min burstner 821 när jag står på 220 går det att få 12 volt i bilen men när jag tar bort laddningen så finns ingen ström i bilen samt det går inte att starta 12 volts panelen men när jag startar bilen finns det ström kan det vara dåliga bodelsbatterier eller vad kan det vara för fel

O

omega5

Guest
Kolla smältsäkringen vid bodelsbatteriet. Den finns att köpa som reservdel (Smältblecket) hos tex Meca. När den är trasig funkar bara bodelen under laddning från bil eller batteriladdaren. Nyss haft samma problem själv efter polbortfall på startbatteriet å då gick säkringen på bodelsbatteriet

VinkiZar// Håkan

Aviatören

HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2025
På min 810 årsmodell 2010 kan 12V systemet kopplas kopplas bort med knapparna på panelen (vid exv vinteravställning) för att sedan kopplas på igen vid utnyttjandet.
Kolla din manual om du har samma funktioner så att inte 12V systemet bara är urkopplat av våda.

Aviatören

M

mijo8888

Guest
Ursäkta Omega5, jag blev lite nyfiken här...Låter lite mysko att man kan dra startström & ev. glödström från bodelsbatteriet, skall inte dessa vara åtskilda i det läget och sedan förbundna igen när startbatteriet uppnått en viss spänning / laddnings status ??

MJ7763 :confused:

F

F.d. 13307

Guest
Tack för alla svar kan säga att båda batterierna GLOBAL 85 amp var skrot fick tag på två 105 amp ny modell som jag skall testa ca 2000 kr styck kan bara säga att man ska inte ha gel batterier om man inte har jämt laddning på dessa enl min kontakt, han har för övrigt sagt att om någon har frågor om batterier så är han villig att ge sin syn på dessa han har jobbat med batterier i 25 års tid.

TACK FÖR ALLA SVAR

Toppen