• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodelsbatteri i Fiat Ducato 07 bryt o bänd ?

F

F.d. 3942

Guest
Hej ! Jag har hittat bodelsbatteriet under passagerarsätet i min Dethleffs/Ducato 2007.
Det måste ur för underhållsladdning. I mörkret i ladan och endast ficklampa hittar jag inte rätt. Hur får man loss batteriet ? Hittar inget sätt att lossa bakre luckan under stolen
och där sitter ju batteriet. Tacksam för instruktion. /Janne

F

F.d. 24299

Guest
Sv: Bodelsbatteri i Fiat Ducato 07 bryt o bänd ?

Du får nog ta bort stolen och lyfta ur batteriet uppåt.

Bonzo

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023

Hej! Du skall lossa 4 skruvar för att ta bort sätet. Sedan har du allt öppet.

Hälsningar
Sven-Åke

F

F.d. 7103

Guest

Jan, är du säker på att det är bodelsbatteriet du hittat?

Och varför skall du ta bort det? Det går väl att ladda på plats?

PeterA

I

Iveco 35

Guest

Jag håller nog med dig Peter, jag har en Ducato 07 ,ett batt. sitter i golvet under mattan,jag tror att det är startbatteriet. Det andra sitter under högersätet.Jag tror inte man behöver lossa något för att ladda. MVH Olle.

F

F.d. 3942

Guest

hej, tyvärr är det som sagt en lada utan elanslutningar eller belysning. Batteriet måste
ur för att tas hem och laddas. Jag får nog skruva loss hela stolen som det verkar.
Tack för alla svar.

I

Iveco 35

Guest

Då är jag med, JAN.M. mvh OLLE.

F

F.d. 52952

Guest

Varför ska man ladda över huvud taget.Har en åkgräsklippare som stått i kallgarage i 12 år o aldrig underhållsladdats ej bytt bateri. Har motorcykel där jag provat båda varianterna o där jag fått byta batteri i båda fallen. Ha även haft traktorer tröskor skogsmaskiner traktorgrävare som delvis stått halvårsvis utan underhålls laddning och har aldrig haft speciella problem med dessa batterier. GöteF :confused:

idaabo

FD HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
16580
Medlemskap
2024

Många intressanta svar. Vi har samma problem med vår Dethleffs Esprit -09.
Våra bodelsbatterier är helt slut, tar inte längre emot laddning. Vi kan inte heller lossa passagerarstolen. Batterierna syns tyligt under den, men trots att vi öppnat på både skruvar och muttrar, lyckas vi inte lyfta upp stolen. Kan någon förklara var skruvarna/muttrarna sitter? Hasse

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Det är bara sätet som ska bort, inte ställningen under..

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Vi har en Dethleffs 7850(helintegrerad), och på den måste man riva halva bilen om man skall ha loss högerstolen.
Stolen är av typen som är höj och sänkbar

Men det finns ett knep:
Framför stolen finns en plastlucka som täcker för stolsunderredet, den luckan hakar fast i een tvärsgående stag.
Stagets enda uppgift verkar vara att hålla luckan.
Såga bort det staget så nära stols underredet som möjligt eventuellt fila till det så att alla vassa kanter är borta.
Nu kan du vinkla ut batterierna där ifrån.
Fäst luckan efter bytet med tunn spännband, buntband eller något annat lämpligt.
Jag byter batterier på tio minuter numera. Efter att de är inhandlade.

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2025

sitter 2 skruvar på var sida om stolen troligen insex

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

På vår Dethleffs med svängbara Aguti stolar är det 6 insexskruvar som ska lossas. Sen är det bara att lyfta bort stolen. Var lite försiktig då det går en kabel från stolen som jag inte vet funktionen på.

Toppen