• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodels-AC

Status
Stängd för vidare inlägg.

B.Carlssons

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14347
Medlemskap
2026
Jag har en Dometik Ac (230v) i bodelen. När jag skall sätta på den, måste jag trycka på startkontakten många ggr. Det verkar som kontaktproblem. Är det någon som har haft detta problem??? Den sitter i en HB från 2007.

Sv: Bodels-AC

I tidigare bilar har vi haft AC i bodelen men vi blev bara förkylda. Så nu är det vädring istället som gäller, det räcker väldigt långt även söderut / Carsten

Hej
Jag har en liknande AC från 2008. Får ibland trycka ett par gånger. Brukar bli bättre när man motionerat knappen litet. Troligen oxidering i kontaktytorna. Har samma fenomen på gnisttändaren i spisen. Jag tror man behöver använda grejorna litet mera och ACn brukar ju inte precis bli utsliten här uppe i sverige

I tidigare bilar har vi haft AC i bodelen men vi blev bara förkylda. Så nu är det vädring istället som gäller, det räcker väldigt långt även söderut / Carsten

OT.

Det var inte en typ allergisk reaktion då ?

Många tror att de blivit förkylda av AC'n, när det i själva verket är en reaktion på bakterier/svamp.

Tänk på personal som står 8h i välkyld butik t.ex. skulle inte funka ifall de blev sjuka.

Vissa AC har silverbelagda evaporator som förhindrar tillväxt andra inte.

Här är en lösning av många

ac-rengöring bil | dålig lukt och bakterier i bil | Wynnsbutiken

Tips för att förhindra detta:
Innan avslutad AC-körning (gäller alla AC) kör bara fläktsystemet i 20min. så det får torka upp helt.

:)

Det är ju inte så att alla reagerar likadant.
En del "tål" inte A/C, jag känner flera. Och det brukar inte vara något problem om man vistas 8 timmar i A/C-lokaler, utan om man går ut/in flera gånger på kort tid, det är då problemen uppstår.

Ibland kan det vara batterierna som är nästan slut, då kommer det fenomenet på fjärren till vår TV.

Nej, ingen allergisk reaktion. Istället lätt att glömma bort att inte ställa ac:n på för kallt nattetid när det är väldigt varmt ute. Hände ett par ggr i Kroatien där jag drabbades av ordentliga förkylningar.

Nej, ingen allergisk reaktion. Istället lätt att glömma bort att inte ställa ac:n på för kallt nattetid när det är väldigt varmt ute. Hände ett par ggr i Kroatien där jag drabbades av ordentliga förkylningar.

Ja just det med begärd temp. är rätt viktigt, oftast vill man bara ha känslan av svalka, och inte just t.ex. 22°C.

En sänkning av innetemp. kontra utetemp. på ca: 5°C brukar vara lagom.

Alltså är det 30°C varmt ute+inne, så begär inte kallare än 25°C på AC'n.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen