• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodel

F

F.d. 17921

Guest
PÅ min relativt nyligen inköpta husbil 19 år gammal kunde jag under ifrån se att de längsgående sidorna i plast på bodelen längst hade en trälist ,kanska 5x5 cm och som sett sina bästa dagar.Vad är den till för nytta? Husbilen är en fiat Granduca 565cm lång Någon som vet? Mvh TA
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bodel

PÅ min relativt nyligen inköpta husbil 19 år gammal kunde jag under ifrån se att de längsgående sidorna i plast på bodelen längst hade en trälist ,kanska 5x5 cm och som sett sina bästa dagar.Vad är den till för nytta? Husbilen är en fiat Granduca 565cm lång Någon som vet? Mvh TA
--------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan och välkommen.
Lite svårt att säga, en bild skulle kanske bringa lite klarhet om du har möjlighet.
Men sitter listen på insidan av kjolarna, så kanske det helt enkelt bara är en uppstyvning (antifladderförstärkning :p:) av plasten.
Hur sitter de fast. Är de på något sätt skruvade utifrån med dålda skruvar under någon list eller.... ??
Om det bara är förstärkningar som är skruvade utifrån så leta reda på, i trä helst eklister, eller kanske ett vinkeljärn av aluminium (typ 5 m.m. 40X40) som ersättning.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 17921

Guest
Sv: Bodel

Tack för ditt svar. Listen / Listerna som går utmed de två långsidorna längst ner och med avbrott för lastluckorna är troligen limmade .De går på de raka ställena o sitter på insidan där de lätt nås av stänk från vägbanan. Eftersom de är i ett bedrövligt skick ämnar jag avlägsna dem . Men måste jag montera nya är frågan .Hoppar jag över med återställandet undrar jag vad det blir för konsekvenser .Tacksam för tips på detta. Hälsn .Tore
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Bodel

Klart du skall ersätta dom. Sidorna längst ner är känsliga och de utsätts lätt för yttre våld när man hanterar på trånga utrymmen. Och där hamnar man alltid förr eller senare.

/M
 
F

F.d. 17921

Guest
Sv: Bodel

Tack för rådet att montera nya listor , det blir nog bäst.mvh Tore
 
Toppen