• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodö-Saltströmmen

F

F.d. 29925

Guest
Fundera på en fisketur till Saltströmmen någon gång efter midsommar och undrar om någon har erfarenhet av platser att stå på och att sjösätta en gummibåt (4 meter med 15 hk motor).

(Det som jag har hittat verkar mest vara uthyrningsföretag med både båt och boende.)
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bodö-Saltströmmen

När vi var där 2012 stod vi på campingen. Det fanns en ställplats under bron, men lutande, dyr och helt utan faciliteter. Campingen kostade bara 50 kr mer än ställplatsen, så det var det värt.
Vet inget om sjösättningsmöjligheter.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Bodö-Saltströmmen

Om du går in på mintur.se och öppnar kartan. Förstora upp den över saltströmmen. Om du kommer norr ifrån åk över bron, då har du Coop på höger sida. Fortsätt en liten bit (några hundra meter tror jag. Sväng vänster denna väg går ner till havet. Det finns bord och bänkar. Är inte hundra säker men tror att du kan sjösätta båten där. Men ta en promenad från stora vägen och kolla upp platsen. Det kan vara mycket bilar där, så det blir lite trångt. Men kolla kartan så ser du vägen.
Skitfiske på dig
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Bodö-Saltströmmen

Stämmer det du Peter säger, är dit och fiskar varje år. Men: den där vägen är av grus, smal och brant. GÅ ner och regognosera först innan du kör ner, ser att du har ganska stort/tungt fordon, det går inte att mötas där. Regnar det dessutom så kan det bli halt.

Båten som du tänker ta dit är för kort och motorsvag. Det som rekommenderas är minst 17 fot och 40 hästare. Gummibåten duger nog om du fiskar i bra väder i den inre fjorden, en bit bort från själva strömmen. Lita på mig, den där strömmen är inte o leka med.

Ska du fiska ifrån båt just kring strömmen så ta hellre en hyrbåt och kom ihåg flytoverall!

Det bästa är att stå på Saltstraumen Camping, rensrum och bra frysrum o kunna nyttja, inte så dyrt heller. Sist betalade vi 300 nok för 2,5 dygn med el o wifi, dock var det "off-season" sent i september och schysst ägare :)

Kan tipsa om att man kan få ganska fina bitar(upp till 5-6 kg) på kafesidan(gångavstånd från camping) men ta med ett gäng drag i såfall det är garanterat man fastnar en eller annan gång. Ska du ha kveite eller de större sei/torskarna så är det båt som gäller.

Fast du kanske är van Norgefiskare redan, då kan du ju bortse en del "onödig" info?!
 
Senast ändrad:

lars44

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
17760
Medlemskap
2024
Sv: Bodö-Saltströmmen

För två år sedan ställde vi oss på en liten camping precis vid södra sidan av bron. Ungefär mittemot den stora campingen på norra sidan. Där fanns möjlighet att sjösätta en jolle och även bra plats att stå och fiska från land ut mot strömmen.
Lycka till
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bodö-Saltströmmen

Då blir det nog den platsen som är första alternativet. Har haft en del pyssel med att få in båt och motor in i garaget, där motorn har varit det stora bekymret, fyrtaktare som måste stå upprätt:mad: och dessutom 50 kilo.
Igår fick jag även prova att montera motorn utan hjälp utifrån,:) fungerar alldeles utmärkt så här på plan mark, även om det är en aning omständigt.

Motorn är en strypt 15 hästare där det räcker att öppna insugskanalen genom att avlägsna strypbrickan eller öka diametern på densamma.
 

Bilagor

  • R0011990.JPG
    R0011990.JPG
    79,8 KB · Visningar: 13
  • R0011991.JPG
    R0011991.JPG
    82,8 KB · Visningar: 11
Senast redigerad av en moderator:
Toppen