• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

BMS en säkerhetsfråga, Litium vs rent fritidsbatteri?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Nu när allt är färdigmonterat i husbilen med nya litiumbatterier avsäkrat och nya grova kablar till invertern så funderade jag på hur mycket kunde de 2 gamla friitidsbatterierna leverera i A, eller om det fanns en begränsning.
Mina nya batterier är begränsade till 100A i flöde via BMS.

Men ett fritidsbatteri, är det full kräm tills batteriet storknar?

Tanken kom när jag tog bort en del av de gamla kablaget och de här 2 kablarna satt i mellan mina 2 fritidsbatterier.
Har man haft tur att man inte brukat invertern nämnvärt om det är fritt flöde

Bilagor

• IMG_6712.jpeg
    IMG_6712.jpeg
    2,3 MB · Visningar: 102
Senast ändrad:
Bly syra batterier har ingen begränsning.
Dom kan leverera många hundra A, ofta över 1000A.

Jag har själv sett en demo där en skiftnyckel lades över plus/minus polen på ett startbatteri.
Skiftnyckeln blev ljusröd innom någon sekund.

Bly syra batterier har ingen begränsning.
Dom kan leverera många hundra A, ofta över 1000A.

Jag har själv sett en demo där en skiftnyckel lades över plus/minus polen på ett startbatteri.
Skiftnyckeln blev ljusröd innom någon sekund.
Med andra ord är det bra med en BMS som begränsar A-uttaget.
Tack.
Då är jag glad att jag inte haft en ljusbåge i batterilådan.
Ska IR-mäta temperaturen i kablaget vid tillfälle.

"Problemet" med stor belastning på blybatterier är att spänningen sjunker rejält, och då brukar en inverter stoppa på låg spänning, märks tydligt när man använder startmotorn, ofta blir då spänningen runt 9V eller lägre på ett friskt bly-startbatteri, detta händer i princip aldrig på ett LFP-batteri av startbatterityp.

Nu är många LFP av drop-in en typ av fritidsbatteri med förhållandevis klena BMS och celler som begränsar effektuttaget till 100-200A. Behöver man högre ström löser man oftast det med att parallellkoppla flera batterier.
Men det finns kraftigare LFP-celler och relästryrande BMS.

Nu när allt är färdigmonterat i husbilen med nya litiumbatterier avsäkrat och nya grova kablar till invertern så funderade jag på hur mycket kunde de 2 gamla friitidsbatterierna leverera i A, eller om det fanns en begränsning.
Mina nya batterier är begränsade till 100A i flöde via BMS.

Men ett fritidsbatteri, är det full kräm tills batteriet storknar?

Tanken kom när jag tog bort en del av de gamla kablaget och de här 2 kablarna satt i mellan mina 2 fritidsbatterier.
Har man haft tur att man inte brukat invertern nämnvärt om det är fritt flöde
Ja så kan det bli om installatören "glömt" att sätta en säkring i ledningen.

Tillbaka
Toppen