• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blir man underkänd på besiktningen för felmeddelande om EGR-ventil?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Felsökning visade felmeddelande gällande EGR-ventilen på verkstad. Ingen motorlampa på. Är detta någonting som kan göra så att bilen ej går igenom besiktningen även ifall avgasvärderna är ok? Räcker det att det finns ett felmeddelande lagrad i bilens dator för att den ej ska gå igenom besiktningen eller krävs det att en lampa på instrumentpanelen tänds? Ett felmeddelande behöver ju inte innebära en säkerhetsfara och det är väl syftet med en bilbesiktning att kolla efter säkerhetsfaror i trafiken.

Mvh
Jonathan
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag har samma fel på min personbil men den har ändå godkänts de senast åren eftersom den togs i bruk före år 2002.
Detta har besiktningsmannen inte alltid koll på, så det har jag själv fått påpeka.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hej,

Felsökning visade felmeddelande gällande EGR-ventilen på verkstad. Ingen motorlampa på. Är detta någonting som kan göra så att bilen ej går igenom besiktningen även ifall avgasvärderna är ok? Räcker det att det finns ett felmeddelande lagrad i bilens dator för att den ej ska gå igenom besiktningen eller krävs det att en lampa på instrumentpanelen tänds? Ett felmeddelande behöver ju inte innebära en säkerhetsfara och det är väl syftet med en bilbesiktning att kolla efter säkerhetsfaror i trafiken.

Mvh
Jonathan
Jag fick ombesiktning på min personbil pga att motorfelslampan var tänd vilket berodde på att det fanns ett felmeddelande i ECU:n om dålig katalysatoreffektivitet...
Hade ju inget med säkerhet att göra...
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag fick ombesiktning på min personbil pga att motorfelslampan var tänd vilket berodde på att det fanns ett felmeddelande i ECU:n om dålig katalysatoreffektivitet...
Hade ju inget med säkerhet att göra...
Man kollade ju avgaserna redan under förra århundradet, så det är ingen nyhet. Det har väl bara blivit lite fler o strängare krav... :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Man kollade ju avgaserna redan under förra århundradet, så det är ingen nyhet. Det har väl bara blivit lite fler o strängare krav... :)
Ja så var det, ett väldigt kämpande och ibland kreativa lösningar för att få ner Co halten, för att inte glömma EGR ventilerna.
Att kolla att avgasrenande utrustning är i skick har som sagts ovan länge varit inkluderat i besiktningsuppdraget.
Det som ändrats är avgasreningsteknologin, och därmed kontrollmetoderna.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej,

Felsökning visade felmeddelande gällande EGR-ventilen på verkstad. Ingen motorlampa på. Är detta någonting som kan göra så att bilen ej går igenom besiktningen även ifall avgasvärderna är ok? Räcker det att det finns ett felmeddelande lagrad i bilens dator för att den ej ska gå igenom besiktningen eller krävs det att en lampa på instrumentpanelen tänds? Ett felmeddelande behöver ju inte innebära en säkerhetsfara och det är väl syftet med en bilbesiktning att kolla efter säkerhetsfaror i trafiken.

Mvh
Jonathan
För att ge ett konstruktivt råd, åk in på besiktningen när det blir dags.
Då får du reda på svaret på din fråga. (jag är seriös)
(jag förutsätter att ingen varningslampa/motorlampa är tänd.)

Det enda som kan hända är reparation och sedan ombesiktning.
Om du reparerar före besiktningen kan det vara pengar i sjön.

Ditt val.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
För att ge ett konstruktivt råd, åk in på besiktningen när det blir dags.
Då får du reda på svaret på din fråga. (jag är seriös)
(jag förutsätter att ingen varningslampa/motorlampa är tänd.)

Det enda som kan hända är reparation och sedan ombesiktning.
Om du reparerar före besiktningen kan det vara pengar i sjön.

Ditt val.
Hej,

Tack för svaren.

Det är en importerad fel som har en del problem, håller på att registrera den i sverige. Överväger således att börja med att besiktiga bilen och se vad dom märker behöver fixas för att bli godkänd, om något, och fixa det. Annars så kanske jag fixar mycket till en stor kostnad också visar det sig att en massa andra saker måste åtgärdas för att gå igenom besiktningen. Men förhoppningsvis går det bra på första försöket.

Mvh
Jonathan
 
Toppen