• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Blir inte klok på detta

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
567
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag har en gammal 90a med alde system, nu för ett par dagar sedan fyllde i vatten i tanken och skulle testa kranarna efter vintern.
När jag sätter på vattenpumpen via centralen började cirkulationspumpen att gå. Har krupit runt kollat sladdar efter kortslutning, inga brända sladdar, skruvat bort
en del paneler och sågat sönder andra för att kunna följa ledningar. Men ser inget konstigt, min elpatron brann i höstas då rök det en hel del från den.
Men Alde pannan har fungerat problemfritt på gasol, det är först nu jag upptäckt att cirkulationspumpen startar när jag pumpar vatten till kranarna.
Kopplade bort styrningen till 220 v patronen, det hjälpte inte.
Förbryllad är jag, enligt mig har vattenpumpen och cirkulationspumpen inget med varandra att göra. Som jag letat, men inga dåliga kopplingsplintar eller brända kablar.
Har inte tänkt på detta förut, då vattenpumpen väsnas en del.
Inga trasiga säkringar heller, ska krypa runt en del till men vet inte riktigt var jag skall fortsätta leta felet, tagit bort och kikat på elcentralen men inget bränt eller så där heller.
Några ideer?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har en gammal 90a med alde system, nu för ett par dagar sedan fyllde i vatten i tanken och skulle testa kranarna efter vintern.
När jag sätter på vattenpumpen via centralen började cirkulationspumpen att gå. Har krupit runt kollat sladdar efter kortslutning, inga brända sladdar, skruvat bort
en del paneler och sågat sönder andra för att kunna följa ledningar. Men ser inget konstigt, min elpatron brann i höstas då rök det en hel del från den.
Men Alde pannan har fungerat problemfritt på gasol, det är först nu jag upptäckt att cirkulationspumpen startar när jag pumpar vatten till kranarna.
Kopplade bort styrningen till 220 v patronen, det hjälpte inte.
Förbryllad är jag, enligt mig har vattenpumpen och cirkulationspumpen inget med varandra att göra. Som jag letat, men inga dåliga kopplingsplintar eller brända kablar.
Har inte tänkt på detta förut, då vattenpumpen väsnas en del.
Inga trasiga säkringar heller, ska krypa runt en del till men vet inte riktigt var jag skall fortsätta leta felet, tagit bort och kikat på elcentralen men inget bränt eller så där heller.
Några ideer?
Kanske kan hjälpa

 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kollar man i manualen för de gamla pannorna finns det två lägen för cirkulationspumpen.
Konstantdrift hela tiden eller att pumpen startar och stoppar via rumstermostaten.
Det går att välja driftläge.
 
Toppen