• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blir diesel gammal?

ThomasG

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2025
Någon som är kunnig?
Har alltid en 5 liters dieseldunk i husbilsgaraget bara utifall att.
Tror att innehållet nu är ca 4 år gammalt, törs jag hälla det i tanken eller ska jag ha det till att tända majbrasan med till Valborg?
Tänker på snacket om dieselbakterier och dyl.

ThomasG

F

F.d. 13449

Guest
Sv: Blir diesel gammal?

Precis som du skriver finns risken för att dieseln kan bli gammal, dock borde det gå att sila det när du häller i det i tanken. Man ser dock ganska tydligt om det finns bakterier som har bildats i dunken.

F

F.d. 28368

Guest

5 liter tycker jag är inte så mycket att bråka om. Känner du inte någon med en gammal dieseltraktor eller oljepanna som kan ta hand om din gamla diesel. Jag brukar ersätta bränslet i reservdunken med jämna mellanrum för att undvika att ha gammalt bränsle i dunken.

Är det någon som vet om Eurodieseln står emot åldrande bättre än vad som är fallet med den svenska miljödieseln?

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Jag har kört tanken tom en gång. Det var i början av min karriär som husbilist.
Med en 150 l tank kan man ju undra varför man kör den tom. Det gjorde jag i alla fall och jag skulle inte ha haft någon glädje av en 5 l reservdunk. Inte 50 l heller.

Det var ett elände att få igång den igen. Var tvungen att lufta överallt även till varje spridare. Tillåter numera aldrig lägre nivå än 1/4.

Tro inte att, om du blir soppatorsk, kan slå i 5 l och köra vidare.

:mcride:

Diesel 45

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2014
Medlemskap
2025

Dieseln blir inte gammal. Tänk på alla de tusentals dieseldrivna nödkraftsaggregat som står på sjukhus, bergrum, datahallar mm och test körs sparsamt en gång per månad.
Det står tusentals kubik dieselolja i stora tankar för dessa livsviktiga aggregat lagrade i många år. Risken för föroreningar eller bakteribeväxtning i en sluten dunk torde vara obefintlig. Häll på det på bilen, men låt dunken stå en dag först så eventuell rost etc sjunker till botten och spara sista slatten om du är osäker på innehållet.

F

F.d. 53528

Guest

Om man googlar lite om diesel, så blir svaret att det som gällde förr inte gäller idag. Idag tillsätts FAME vilket gör att du får en bakterietillväxt oavsett hur du förvarar den. När det gäller allmänna reservaggregat så får inte miljödiesel användas i dessa pga bakterietillväxt.
Jag hade inte hällt i gammal diesel, risken är för stor att ta.

F

F.d. 25144

Guest

Jag har inte haft något problem med diesel i husbilens tank "so far". Brukar alltid fylla tanken innan jag ställer in den i slutet av oktober. Aldrig varit några startproblem i mars månad men har ju läst en del om bakterieproblem i miljödieseln numera. Har därför införskaffat en liten flaska som man skall tillsätta i tanken. Medlet heter Star Tron Enzyme fuel treatment och finns på 250 ml flaska. Skall räcka till 1000 liter diesel enl. anvisningen. Köpte flaskan gm Watski StarTron - Watski BÃ¥ttillbehör och funkar både till husbilen o båten. Kostade ca 240 kr på kampanj.

Nu får vi se om man märker någon skillnad, troligtvis inte i det korta perspektivet men reklamen för detta mirakelmedel är ju fin.....:) Kanske det funkat lika bra att spotta i tanken:wideeyed:

Star-Tron

Någon som testat :confused:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest

Trådstartaren menar med "gammal" resp med "diesel" en liten skvätt om 4-5 liter i ca 4 år. Inte direkt något stort problem, eller hur?

Andra inlägg handlar om större volymer i husbilstankar, om det är nödvändigt eller ej att fylla upp tanken inför en längre vinteravställning. Den frågeställningen gäller ju för de flesta av oss, och visst är det märkligt att man inte kan få klarhet i vad som gäller för det!? Tillverkarna av såväl husbilarna som av de olika sorterna av dieselbränsle ger väl inga särskilt klara besked, om ens några alls. Eller finns det sådan tillförlitlig info?

Bildas det vid t ex endast halvfull tank några betydande mängder kondensvatten och / eller bakterietillväxter? Finns det tillsatser, som i så fall har någon bevisad effekt mot sådant?

Varken min Fiat-verkstad eller min hb-leverantör ger något klart besked utan säger att "det kan nog vara bra" att tanka fullt inför vintern. Och det är väl det som de flesta gör för säkerhets skull och priset lär väl inte vara lägre i vår kan man ana.

Toppen