• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem BLINKERS SOM HAKAT UPP SIG

Henrik Björklund

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Österåker
HBK-Nr
33268
Medlemskap
2024
Hej på er mina vänner!
I förra veckan skulle jag flytta lite på HB och märkte att körriktningsvisaren åt vänster var i. Hur jag än vred på ratten så ville inte den sluta blinka. När jag trycker in varningsblinkers blinkar alla lampor runt om som det ska men när jag kopplar ur varningsblinkers så fortsätter det att blinka vänster. Efter lite funderingar plockade jag bort blinkers spaken och då slocknade det att blinka vänster. Tanken var att spaken hakat upp sig men jag plockade isär reglaget och mätte på stiften att spaken fungerar som den ska.
Efter att Gogglat en del så ska vår Dethleffs Renault Master 2006 vara utrustad med ett inbyggt relä i kretskortet på instrumentpanelen med en liten högtalare som ljuder när blinkersen är i drift. Själva knappen för varningsblinkers är lite glapp så den är beställd ny.
Finns det någon här som har något idé var jag mer ska felsöka någonstans?
Mvh Henrik
 
Lösning
Problemet avhjälpt! Beställde ny varningsblinkers knapp men felet kvarstod. Efter att provat montera tillbaka den gamla blinkersspaken så observerade jag att när tändningen var påslagen och jag tryckte in blinkersspakens kontaktstycke så blinkade höger blinkers till och övergick till kontinuerligt blinkande vänster. Återigen var jag på med mätinstrumentet och fick en känsla av det ändå kunde vara spaken som trilskades.
En ny spak införskaffades och vips så var felet avhjälpt!
Jag som var så säker på att spaken var hel men det visade sig tvärtom.

Henrik Björklund

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Österåker
HBK-Nr
33268
Medlemskap
2024
Problemet avhjälpt! Beställde ny varningsblinkers knapp men felet kvarstod. Efter att provat montera tillbaka den gamla blinkersspaken så observerade jag att när tändningen var påslagen och jag tryckte in blinkersspakens kontaktstycke så blinkade höger blinkers till och övergick till kontinuerligt blinkande vänster. Återigen var jag på med mätinstrumentet och fick en känsla av det ändå kunde vara spaken som trilskades.
En ny spak införskaffades och vips så var felet avhjälpt!
Jag som var så säker på att spaken var hel men det visade sig tvärtom.
 
Lösning

Kapten krook

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Limhamn
HBK-Nr
35822
Medlemskap
2023
Hej på er mina vänner!
I förra veckan skulle jag flytta lite på HB och märkte att körriktningsvisaren åt vänster var i. Hur jag än vred på ratten så ville inte den sluta blinka. När jag trycker in varningsblinkers blinkar alla lampor runt om som det ska men när jag kopplar ur varningsblinkers så fortsätter det att blinka vänster. Efter lite funderingar plockade jag bort blinkers spaken och då slocknade det att blinka vänster. Tanken var att spaken hakat upp sig men jag plockade isär reglaget och mätte på stiften att spaken fungerar som den ska.
Efter att Gogglat en del så ska vår Dethleffs Renault Master 2006 vara utrustad med ett inbyggt relä i kretskortet på instrumentpanelen med en liten högtalare som ljuder när blinkersen är i drift. Själva knappen för varningsblinkers är lite glapp så den är beställd ny.
Finns det någon här som har något idé var jag mer ska felsöka någonstans?
Mvh Henrik
Det är sällan att det är spaken. Oftast är det reläer som hakar upp sig. Pröva att svicha över ett relä?
 

Anders 150

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Kungsbacka
Ursäkta om jag gick in i tråden med min "Ducato"....jag var bara ute efter att få tips på vad det kunde vara för fel. Nu löste jag mitt genom att det var en diod som hade gått sönder. När man monterar ett larm så drar man kabel till höger och vänster sida...dvs 2 trådar...mellan dessa sätter man en diod för att det som hände mig INTE skall ske. Nu fick jag ett tips att klipp av den ena kabeln och se om det funkar...och ja...nu funkar blinkers som det skall göra...men larmet blinkar bara på ena sidan...dock vet jag att det nu är dioden är kass. Detta kanske kan hjälpa någon annan.
 
Toppen