• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Blinker av sidomarkeringsljusen?

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2026
Jag har sett några lastbilar, ofta med släp sk långtradare som kopplat in sin sidomarkeringslampor, (orangea) så de blinkar på den sida blinkern är aktiverad inför sväng eller filbyte.
Sådana bilar har ju kanske 4 -5 sidomarkeringslampor utmed var sida.
Våra husbilar vanligen två, elelr kanske tre.

Kan detta vara tillåtet?

Är det bra eller dåligt?

Vanligen är det rätt få som använder blinkers, slarv. Eller svänger först och blinkar sen.
Ofta är det få som ser, eller bryr sig, om man man blinkar, utan smiter före.
Kanske vore det bättre med fler blinkande lampor för att synas bättre med vilken avsikt man har.

Rent praktiskt kan det behövas ett relä (två relän ett på varje sida) för att inte ändra belastningen på ordinarie blinkers, om man vill koppla in alla sidomarkeringslampor. Ändrar man belastningen kommer blinkreläet att ändra blinkfrekvens, eller can-bussen larmar.

Eller blir det för mycket julgran av en sån ide?

Roysan
 
Vet inte och nu var det länge sedan så allt kan ha ändrats, för förut fick man bl.a. inte ha vandrande blinkersljus bak på en bil heller, om det inte var en FORD Thunderbird för de hade det från början och hade dispens, men nu vandrar bakblinkersen på massor av bilar.
Jag åkte förr i tiden omkring i en stor Chevrolet Blazer med positionsljus på framskärmen framför dörrarna. samt ett positionsljus på sidan av husvagnen.
Grejen var att när man blinkade så var det inget som syntes och avslöjade att man blinkade om man såg ekipaget från sidan. Jag fixade till så sidomarkeringarna blinkade på bilen (för så hade det varit från början och rätt lätt att koppla tillbaka igen).
På husvagnen så kopplade jag också så att sidomarkeringen blinkade samtidigt som baklyktorna på den.
Nöjd, såg jättebra och tydligt ut från sidan.
Vid nästa bes. blev det ett jä... liv faktiskt, först för att sidomarkeringar på bilen inte fick börja att blinka med blinkers, och sedan att sidomarkeringar på husvagnar absolut inte fick börja blinka vid blinkers.
Bilens blinkade sidomarkeringar fick jag genom för jag drog en lögn att det alltid varit så.... Men sa inget om att det varit bortkopplat, men husvagnen blev det tvärstopp för, visas upp snarast igen.
Jag fixade till en strömbrytare i vagnen så att blinkandet kunde stängas av vid bes.
Visade upp den och slog sedan på och av igen med brytaren till nästa bes.
Senare så köpte en kompis husvagnen och trots mina förmaningar så glömde han brytaren till sin första bes. och samma bråk även då.
Men det var ju en husvagn och inte själva bilen.
På JEEP'en jag har nu så är sidomarkeringen med samma placering som på Blazern på skärmen framför dörren helt släkt och används bara som blinkers.

Så kolla upp innan, för vissa förändringar man ser kan ibland bara vara tillåtna på bilar från visst år m.m.
Men att pos. ljus som blev blinkers som visade bra från sidan vart man skulle kunde vara förbjudet, i alla fall förr, verkade ju så dumt som bara skrivna regler kan vara ibland, så kolla upp först.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Kul historia om dina erfarenheter Jankro!
Ja saker ändras med tiden.
Vem kunde tänka sig att saken med blinker skulle behöva ändras i regler, (om det nu är ändrat), när reglerna skrevs.
Det där med vandrande blinkers, då släcks ju varselljuset (DRL) på den sidan, och bakljuset på den blinkande sidan.
Verkar ju helt otroligt att det skulle vara godkänt.
Andra nya bilar har så klent blinkljus fram att det är svårt att se om halvljuset är på.

I alla fall de här långtradarna jag sett liknar ju mer juldekorationer......

Något som är bra är i alla fall bilar som har en rejäl blinkers i backspeglarna, de syns ju rätt bra.
Men använder man blinkers fel i cirkulationsplatser, (rondeller) så kvittar det ju hur många lampor om blinkar. (läs: utbildning behövs)

Bryr mig nog inte om att bygga om till blinkande sidomarkeringar ändå.

Men kul att läsa alla era synpunkter och kunskaper.

Roysan
 
Vet inte och nu var det länge sedan så allt kan ha ändrats, för förut fick man bl.a. inte ha vandrande blinkersljus bak på en bil heller, om det inte var en FORD Thunderbird för de hade det från början och hade dispens, men nu vandrar bakblinkersen på massor av bilar.
För att fortsätta nostalgitrippen, detta gäller även Mercury Cougar, åtmindstonde min f.d 1967, 390 GT besiktade jag med original vandrande blinkers. Funktionen sköttes av ett "relä", en kamaxel som snurrade när blinkers sattes på, en kamnock i taget påverkade en brytare.
 
Funktionen sköttes av ett "relä", en kamaxel som snurrade när blinkers sattes på, en kamnock i taget påverkade en brytare.
Ja det var problem före elektronikens fullständiga intåg att få sådana fantastiska saker att hända :msn_ooooh:.
Även programverket i äldre tvättmaskiner byggde på kamaxlar drivna av nerväxlade elmotorer och en drös med mickrobrytare mot kamnockarna.
Funkade "bra" och gick ju rätt enkelt att reparera till skillnad från nu, då en ny tvättmaskin eller en komplett ny hel baklykta brukar vara enda vettiga, men dyra alternativet när det strular.
Det kanske inte var bättre förr, men enklare i alla fall.
Skärmbild 2025-12-10 161912.webp

M.v.h. JANKRO.
 
För att fortsätta nostalgitrippen, detta gäller även Mercury Cougar, åtmindstonde min f.d 1967, 390 GT besiktade jag med original vandrande blinkers. Funktionen sköttes av ett "relä", en kamaxel som snurrade när blinkers sattes på, en kamnock i taget påverkade en brytare.
I början på 80-talet kämpade jag med att få igång vandringen på kompisens Cougar cab -69, minns inte att vi slynglar lyckades, då någon tidigare ägare gjort en egen koppling istället för att reparera originalet.
Men det var ett attribut som orsakade en del haksläpp på oss jänke-nördar.
 
.
Jodå...om något är enklare.....då är det också bättre! Eller ? Tänk motsatsen, om något är krångligt, då är det bättre?
En nyare krånglig elektronisk sak har ju oftast bättre och säkrare funktion så länge den funkar. Men hopplös så fort den går sönder, krångligare och dyrare att laga, för det ofta innebär inköp av dyr ny del typ kretskort "som inte går att laga" till den, eller istället helt ny dyr pryl, typ diodbaklykta eller tvättmaskin.
En äldre mekanisk konstruktion/sak har ofta lite sämre och ojämnare funktion , men billigare att laga med mindre och billiga delar samt man får ofta en förvarning att det är dags att kolla upp och laga innan den går helt sönder, typ en kamaxel med mickrobrytare som konstruktion till en blinkerslykta eller en äldre tvättmaskin.
Lite som att välja mellan pest eller kolera som det sägs. Men valet med nya prylar blir ju tvingat åt elektronik nu för tiden antingen man vill eller inte. Kanske typ några uppmärkta tryckströmbrytare som det säger klick om när man trycker, eller det nya, en touchskärm som inte alls reagerar på en touch....

Lysdioder tycker väl de flesta av oss är en jättebra grej av många olika orsaker, och det är de ju, men det påstås ju bl.a. att lysdioder är bra just för att de lyser så länge, en del upp till 50.000tim. Men de glömmer att tala om att i princip alla går sönder långt innan själva lysförmågan försvinner.
Vilket rätt ofta syns på nyare baklyktor, där det ofta dessutom finns några små kretskort med komponenter också, som inte trivs i fukt eller ens lite kondens och som hjälper till att förkorta livslängden även om dioderna klarar miljön så kan korten släcka flera på en gång.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Intressant att man hade vandrande blinkers redan på 60 talet, visste inte, men kanske inte fanns så många amerikanare där jag växte upp.
Kul med ny lärdom när det växer en sådan här diskussion i forumet.

Ja äldre konstruktioner med Hg-vippor, kamaxel, mikrobrytare, programverk, och mekanik i allmänhet. Kan vara mer logisk att felsöka. Men människorna som förmår sätta sig in i sådant idag börjar det bli om, inte rödlistade, men nära utdöda.
Och elektronik kan vara svårare att felsöka, ja, och då gör man inte det utan provar att byta till det funkar.
Youtube skapar många reparationsfilmer, och orsakar fler "sönderlagade" saker.

Tänk dig att ge dig på en mekanisk skrivmaskin, en räknemaskin från FACIT med bara kugghjul, eller som jag pysslade med privat en telexmaskin en miljon mekanik... Slamrade som ett tröskverk. Men skrev som en dröm.

Men nog är det, åtminstone lite, bättre nu än förr....

LED är dock något av det som jag tycke är det bästa som hänt och väl värt det Nobelpris ngn fick för ett antal år sen.
Även om de små halvledarunderverken misshandlas, kanske med avsikt att få ut lite mer ljus på bekostnad av livslängd. (läs tjäna mer pengar)

Den som vill bygga en liten vandrande LED grej, googla på "DIY LED chaser" man bygge en. grej med tio LED som vandrar, likt det vi såg i någon filmserie där det var en självkörande och självtänkande bil som räddade ägaren. Minns inte vad serien hette....
En LED chaser kanske kan impa om den lyser och vandrar i bilen panel.......

Nå är det någon som kommer att konvertera sin sidomarkeringsljus på husbilen?

Roysan
 
Du behöver två växlande reläer DG56A-7011-96-1012-M1 | Durakool Plug In Automotive Relay, 12V dc Coil Voltage, 40A Switching Current, SPDT | RS
Du letar upp kabeln till blinkerslampan och kopplar (skarvklämma med dubbla knivar) till 86 på reläet och 85 till chassi. På denna kabel kan du montera en 3A sladd säkring, drar du ur den så faller funktionen. Den matande kabeln till sidoljusen på samma sida klipper du upp och ansluter till 30 och 87a. Under hundra spänn, och ingen kommer att missa när du svänger.
 
Senast ändrad:
Hejsan Roysan, ja David Hasselhoff och bilen Kit........ som kunde allt.
Skärmbild 2025-12-11 111519.webp
Skärmbild 2025-12-11 111620.webp

Förutom bilden några inlägg ovan på Mercuru cougar.
(Mercury hörde också till Ford koncernen.)
Så hade ju även Ford Thunderbird som sagt vandrande blinkers.
Men det fanns ju ett visst utrymme där bak att leka med.
Skärmbild 2025-12-11 112720.webp
Skärmbild 2025-12-11 112652.webp
Även om den mest klassiska Thunderbird'en fanns före vandrade blinkers tiden med runda baklyktor.
Skärmbild 2025-12-11 113909.webp

M.v.h. JANKRO.
 
Du behöver två växlande reläer DG56A-7011-96-1012-M1 | Durakool Plug In Automotive Relay, 12V dc Coil Voltage, 40A Switching Current, SPDT | RS
Du letar upp kabeln till blinkerslampan och kopplar (skarvklämma med dubbla knivar) till 86 på reläet och 85 till chassi. Den matande kabeln till sidoljusen på samma sida klipper du upp och ansluter till 30 och 87a. Under hundra spänn, och ingen kommer att missa när du svänger.

Är det inte enklare att använda ett canbus-interface?
 
Ja det var problem före elektronikens fullständiga intåg att få sådana fantastiska saker att hända :msn_ooooh:.
Även programverket i äldre tvättmaskiner byggde på kamaxlar drivna av nerväxlade elmotorer och en drös med mickrobrytare mot kamnockarna.
Funkade "bra" och gick ju rätt enkelt att reparera till skillnad från nu, då en ny tvättmaskin eller en komplett ny hel baklykta brukar vara enda vettiga, men dyra alternativet när det strular.
Det kanske inte var bättre förr, men enklare i alla fall.
Visa bilaga 242841

M.v.h. JANKRO.

Ingen snygg reparation men den fungerar fortfarande.
:)
 
Till äldre bilar finns blinkrelän som inte mäter strömmen till glödlamporna i blinkerserna.
Med ett sådant blinkrelä kan man koppla ihop sidomarkeringslamporna med ord bllinklampor.

Roysan
 
Ingen snygg reparation men den fungerar fortfarande.
:)
Tar mig inte dit tyvärr och inte ens att fråga Google varför hjälpte :msn_dontknow:.
Skärmbild 2025-12-11 184607.webp
Frågade sedan någon Google Ai om vad felet till felet kan vara..... Men Ai verkade osäker även med ett efterföljande svar.
Skärmbild 2025-12-11 185342.webp
Är det verkligen bättre nu ??? :msn_wall:

M.v.h. JANKRO.
 
Tillbaka
Toppen