Jag har sett några lastbilar, ofta med släp sk långtradare som kopplat in sin sidomarkeringslampor, (orangea) så de blinkar på den sida blinkern är aktiverad inför sväng eller filbyte.
Sådana bilar har ju kanske 4 -5 sidomarkeringslampor utmed var sida.
Våra husbilar vanligen två, elelr kanske tre.
Kan detta vara tillåtet?
Är det bra eller dåligt?
Vanligen är det rätt få som använder blinkers, slarv. Eller svänger först och blinkar sen.
Ofta är det få som ser, eller bryr sig, om man man blinkar, utan smiter före.
Kanske vore det bättre med fler blinkande lampor för att synas bättre med vilken avsikt man har.
Rent praktiskt kan det behövas ett relä (två relän ett på varje sida) för att inte ändra belastningen på ordinarie blinkers, om man vill koppla in alla sidomarkeringslampor. Ändrar man belastningen kommer blinkreläet att ändra blinkfrekvens, eller can-bussen larmar.
Eller blir det för mycket julgran av en sån ide?
Roysan
Sådana bilar har ju kanske 4 -5 sidomarkeringslampor utmed var sida.
Våra husbilar vanligen två, elelr kanske tre.
Kan detta vara tillåtet?
Är det bra eller dåligt?
Vanligen är det rätt få som använder blinkers, slarv. Eller svänger först och blinkar sen.
Ofta är det få som ser, eller bryr sig, om man man blinkar, utan smiter före.
Kanske vore det bättre med fler blinkande lampor för att synas bättre med vilken avsikt man har.
Rent praktiskt kan det behövas ett relä (två relän ett på varje sida) för att inte ändra belastningen på ordinarie blinkers, om man vill koppla in alla sidomarkeringslampor. Ändrar man belastningen kommer blinkreläet att ändra blinkfrekvens, eller can-bussen larmar.
Eller blir det för mycket julgran av en sån ide?
Roysan
.





.

