• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blank Aldepanel

S

Sören-6830

Guest
Någon som råkat ut för att Aldepanelen (nya modellen) ej gått att starta?
Panelen blir ljus när man sätter på den men förblir helt blank, någon som råkat ut för det och vet hur det åtgärdas?
 

Berrac

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1003
Medlemskap
2024
Sv: Blank Aldepanel

Detsamma hände oss för ett par veckor sedan.Både kylen och Aldepanelen sa upp sig,men funkade när motorn var igång.Det visade sig att en jordkabel från elboxen inte jordade mot ramen. Felet avhjälpt, så nu leker livet igen. Hoppas även ditt problem löser sig.
Berra C
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Blank Aldepanel

Detsamma hände oss för ett par veckor sedan.Både kylen och Aldepanelen sa upp sig,men funkade när motorn var igång.Det visade sig att en jordkabel från elboxen inte jordade mot ramen. Felet avhjälpt, så nu leker livet igen. Hoppas även ditt problem löser sig.
Berra C
Hjälpte inte heller tyvärr, men tack för tipset!
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Blank Aldepanel

Om din panna är en ALDE 3010 så kanske felet kan avhjälpas genom att för en kort stund lossa på strömkabeln till kortet som sitter på pannan. Det har hjälpt för mig när jag haft samma problem som ni.
Det är kabeln som normalt sitter i den vita kontakten till höger om det vänstra B på bilden, alltså mellan de två gröna säkringshållarna.
 

Bilagor

  • Alde 3010 strömkabelkontakt.JPG
    Alde 3010 strömkabelkontakt.JPG
    21,7 KB · Visningar: 580
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Blank Aldepanel

Jag hade problem med min Aldepanna (inte samma som trådskaparens), fick hjälp här och ringde också Alde, de var hur hjälpsamma som helst. Lossade alla kablar på pannan satte tillbaka dem och nu funkar allt igen. Alde förklarade hur jag skulle göra.

Får du inte rätt på det ring dem så får du hjälp, gå in på deras hemsida och leta upp någon tekniker och ring deras nummer.
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Blank Aldepanel

Hej Alla
nu är det min tur med en blank Aldepanel, det ser ut som pannan fungerar och med den inställningen som var inställd på 7 grader.
Manöverpanelen är en 3010 413 kommer tyvärr inte åt så mycket på kortet
det finns anslutningar 12V och 230 volt och anslutningen till manöverpanelen.
Har lossat anslutningarna en liten stund utan resultat.
Vad göra? Några förslag?
Skall besikta bilen på Tisdag. Sedan börjar säsongen.
Ha det så bra
:mcride::mcride:
Staffan
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Blank Aldepanel

Här är ett klipp från servicemanualen. Kanske idé att kolla 12 volt säkringarna på kortet?
 

Bilagor

  • No Service message Alde 3010.JPG
    No Service message Alde 3010.JPG
    27,5 KB · Visningar: 20

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Blank Aldepanel

Om en av sikringene ryker så slukker pannen og kan ikke startes igjen.
Sikkerhets sikringen brenner over om det blir 100° på hovedkortet og kortet må byttes - sikringen finnes ikke som reservedel!
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Blank Aldepanel

Hej
Det sitter 2 säkringar som man lätt kommer åt, jag har kollat båda och de är riktiga båda två, har även kollat på panelen om det sitter någon säkring där men det gjorde det naturligtvis inte, jag får ringa Alde i morgon så får vi höra vad de säger.
Jag kommer att tala om vad som var felet.
Ha det
:mcride::mcride:
Staffan
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Blank Aldepanel

Jag pratade med Alde idag, fick prata med en trevlig tjej, jag beskrev problemet.
Hon konstaterade då att det måste vara fel på panelen, frågade hur gammal den var, och jag kunde tala om att det var en -11.
Då skickar vi en ny som vi tar på Goodwill eller garantin.
Vad säger man, fantastisk service.
Heder till Alde. Svensk kvalite när den är som bäst.
:mcride::mcride:
Ha det
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Blank Aldepanel

Jag pratade med Alde idag, fick prata med en trevlig tjej, jag beskrev problemet.
Hon konstaterade då att det måste vara fel på panelen, frågade hur gammal den var, och jag kunde tala om att det var en -11.
Då skickar vi en ny som vi tar på Goodwill eller garantin.
Vad säger man, fantastisk service.
Heder till Alde. Svensk kvalite när den är som bäst.
:mcride::mcride:
Ha det
Kan sätta ett likhetstecken för min erfarenhet av Alde. Pratade idag med Per som skickar en ny display, den "gamla" var tydligen kass och ej möjlig att laga. Juste företag!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Blank Aldepanel

Kan hålla med att Alde har en helt förstklassig service, jag pratade med dem för 5 månader sedan har aldrig tidigare upplevt sådan service och trevligt bemötande.
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Blank Aldepanel

Fick min panel i dag, det är ju en enkel procedur att installera den, det tog inte många minuter, så nu fungerar allt perfekt igen.
En fantastisk service av Alde.
Hade man samma service från alla leverantörer så vore jag lycklig.
Har en UV skrivare stående nu i 2 veckor, usel service av Molanders. det är ändå en maskinin som kostar 1.4 millar, katastrof.
Så Alde har all heder av sin service
:mcride::mcride:
Ha det
 
Toppen