• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Blåst på en taklucka"

Qurmanji

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35547
Medlemskap
2023
På den spanskasydkusten är stormar ganska vanliga kan pågå i flera dagar med samma intensitet,så det gäller att hitta en plats i lä, det vet alla som har vistats i husbil under vintern som jag brukar göra, men inte Gjensidige, den ena takluckan -HEKI Midi- bortblåstes av stormen men Gjensidige vägrade att ersätta takluckan, hade Helförsäkring!
Då återstog bara att byta bolag. Har ett annat bolag och nu med obegränsad vistelsetid utomlands mot Gjensidiges 182 dagar.
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
I den spanskasydkusten är stormar ganska vanliga kan pågå i flera dagar med samma intensitet så det gäller att hitta en plats i lä, det vet alla som har vistats i husbil under vintern som jag brukar göra men inte Gjensidige, den ena takluckan -HEKI Midi- blåste sv stormen men Gjensidige vägrade att ersätta takluckan, hade Helförsäkring!
Då återstog bara att byta bolag. Har ett annat bolag nu med obegränsad vistelsetid utomlands.
Ligger inte självrisken nära vad luckan kostar?
 

Qurmanji

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35547
Medlemskap
2023
Taklucka ingår i kategorin Glas o Ruta och självrisken kring 1500 antar jag, ny taklucka med montering ca. 5000 sek är min gissning.

Men Gjensidige var totalt ointresserade av vad jag hade att säga "en taklucka kan inte blåsa av, det är inte möjligt" sa de.

Svar: Michael S. : Jag har inte läst på försäkringsavtalet och vad jag eventuellt kan råka utför, har man tecknat helförsäkring då ska det vara

Heltäckande och inte Godtyckande" som ensidiga Gjensidige gör.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har ett annat bolag och nu med obegränsad vistelsetid utomlands mot Gjensidiges 182 dagar.
Det var detta jag läste och förhöll mig till.
Jag antog att ditt byte av försäkringsbolag hade med trådens rubrik att göra.

Med andra ord, var du utomlands mer än 182 dagar?
 

Qurmanji

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35547
Medlemskap
2023
Det var detta jag läste och förhöll mig till.
Jag antog att ditt byte av försäkringsbolag hade med trådens rubrik att göra.

Med andra ord, var du utomlands mer än 182 dagar?
Givetvis bytte jag bolag, direkt efter det negativa svaret fr.Gjensidige, vid skadetillfället hade det gått 5 månader men tack vare nya bolaget stannade jag längre, är tillbaka i spanien, just nu på Zenia Boulevards p-plats, nångång i maj reser jag hem igen.
 

Adde09

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
3098
Medlemskap
2024
Givetvis bytte jag bolag, direkt efter det negativa svaret fr.Gjensidige, vid skadetillfället hade det gått 5 månader men tack vare nya bolaget stannade jag längre, är tillbaka i spanien, just nu på Zenia Boulevards p-plats, nångång i maj reser jag hem igen.
Det hände oss med i Spanien för fem år sen fick ut det på försäkringen (Folksam) inga problem.
Hälsningar
Janne just nu i Jalence
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Taklucka ingår i kategorin Glas o Ruta och självrisken kring 1500 antar jag, ny taklucka med montering ca. 5000 sek är min gissning.

Men Gjensidige var totalt ointresserade av vad jag hade att säga "en taklucka kan inte blåsa av, det är inte möjligt" sa de.

Svar: Michael S. : Jag har inte läst på försäkringsavtalet och vad jag eventuellt kan råka utför, har man tecknat helförsäkring då ska det vara

Heltäckande och inte Godtyckande" som ensidiga Gjensidige gör.
En försäkring är inte vad vi tycker den är, det är ett avtal mellan två parter.
Det skulle vara mer intressant att få läsa vad ert försäkrings avtal säger om takluckor... i plast..

Min taklucka REMIS Star light kostar över 11 000:- spänn..... Sen tillkommer demontering och montering.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
På den spanskasydkusten är stormar ganska vanliga kan pågå i flera dagar med samma intensitet,så det gäller att hitta en plats i lä, det vet alla som har vistats i husbil under vintern som jag brukar göra, men inte Gjensidige, den ena takluckan -HEKI Midi- bortblåstes av stormen men Gjensidige vägrade att ersätta takluckan, hade Helförsäkring!
Då återstog bara att byta bolag. Har ett annat bolag och nu med obegränsad vistelsetid utomlands mot Gjensidiges 182 dagar.
jag förstår f bolagets tanke ,med så många som åker med luckorna öppna ren vårdslöshet anser jag,
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
jag förstår f bolagets tanke ,med så många som åker med luckorna öppna ren vårdslöshet anser jag,
Som försäkringstagare ska vi inte behöva tänka på om och när en försäkring skall gälla, det skall tydligt framgå i försäkringsavtalet...

Om ett försäkringsbolag påstår att man kört med öppen lucka, då skall de också kunna bevisa det, annars gäller det du säger...
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
2017 körde jag med liten öppning på taklucka i Arles där det ofta blåser kraftigt. Kombinationen stark akterlig vind och en inbromsning gjorde att takluckan for iväg. lyckligtvis utan att träffa annat fordon. Köpte en ny lucka på lokal husbilsfirma och monterade själv, totalt 1700 kr. Hade ingen tanke på försäkringsbolaget.
 

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
På den spanskasydkusten är stormar ganska vanliga kan pågå i flera dagar med samma intensitet,så det gäller att hitta en plats i lä, det vet alla som har vistats i husbil under vintern som jag brukar göra, men inte Gjensidige, den ena takluckan -HEKI Midi- bortblåstes av stormen men Gjensidige vägrade att ersätta takluckan, hade Helförsäkring!
Då återstog bara att byta bolag. Har ett annat bolag och nu med obegränsad vistelsetid utomlands mot Gjensidiges 182 dagar.
Vilket bolag bytte du till
 

Qurmanji

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35547
Medlemskap
2023
Vilket bolag bytte du till
Länsförsäkringar, osvuret är bäst, det är vid ett skadetillfälle som man får veta vad de går för.

Takluckan var i låstläge, och bilen var parkerad, jag hann hålla i handtaget vid 2 tillfällen, men hann inte komma upp vid skadetillfället, men Gensidige var totalt ointresserade av händelseförloppet, det hade varit ärligare av de ifall de ändrade i villkoren med att glasförsäkringen gäller inte för Taklucka/or.
 

Arne44

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
14454
Medlemskap
2025
Länsförsäkringar, osvuret är bäst, det är vid ett skadetillfälle som man får veta vad de går för.

Takluckan var i låstläge, och bilen var parkerad, jag hann hålla i handtaget vid 2 tillfällen, men hann inte komma upp vid skadetillfället, men Gensidige var totalt ointresserade av händelseförloppet, det hade varit ärligare av de ifall de ändrade i villkoren med att glasförsäkringen gäller inte för Taklucka/or.
Ok tack för svarHar skälv bytt till varsam
 
Toppen