• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blåser in runt kylen

Nettan & Christer

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2025
Hej på er alla!

Kan det vara riktigt att det blåser in runt kylskåpet när vinden ligger på mot den sidan av bilen. Det är inte så att jag måste känna efter för att märka det utan det blåser in rejält.
Går ju an när det är milt som nu men när det är vinter blir det ju kallt som ......:(

Man skulle ju kunna tänka sig att man kan dreva med vanlig isolering runt kylen men jag inte vågat ge mig på det om det är så att det är en del av ventialtionen i bilen.

Någon som har varit ute för detta och vet mer än mig?

Bilen är en Hobby 770 Ak Emc 2006

//Christer

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Blåser in runt kylen

Hej!

Vet ju inte vilket kylskåp du har. På vår bil med Dometic, så skall baksidan mot kyskåpet vara skillt från bodelen.
Denna del skall även vara ventillerad nedåt antingen genom ett hål nedtill eller genom det nedre luftintaget för att hindra eventuell läckande gas komma in i bodelen.
Det finns tydligen lite olika sätt att montera och täta kylskåpet mot bodelen.
På vår husbil med någon form av klädda pappskivor som skall vara fästa mot kylskåpet och "taket" bakom. Mot sidorna en tätlist.
Pappen har på vår bil släppt och tätade inte riktigt.
Konstruktionen verkar inte vara så bra. Pappen deformeras och infästningen släpper.
Där kan det säkert blåsa in kalluft.
Har försökt fixa det så gott jag kunnat. Inte så lätt med alla kablar, som från baksidan går in mot bl a manöverpanelen.
Du kan kolla hur monteringen är gjord på nätet, i varje fall för Dometic.
Användar- och installationsmanualer - Dometic
Genom att ta bort de yttre gallren kan du också se hur det ser ut.

Roadglider

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 58573

Guest

Jag vänder, inte kappan, men väl bilen efter vinden! Även vintertid.

Så fick man göra så länge kylskåpen inte återtände automatiskt, om jag minns rätt till på slutet av 80-talet.
I en någorlunda modern husbil skall det fungera ändå, men tätningen runt insidan av kylen kan behöva kompletteras/förbättras.

aake

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

:)Hei.

Jeg har opplevd det samme med vår nye bil med Dometic kompressorkjøling.
Sjekket med leverandøren, som sier at slik må det være.

Skapet utvikler mye varme og det er viktig at den varme luften kan
ventileres godt ut.

Ved temperatur under 10 grader hjelper det godt å montere de utvendige
vinterdekslene.

Beste hilsen fra Atle.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej!

Känner bara till två varianter på installationer:

002.jpg

Utvändig eller invändig ventilation. Varför välja invändig ventilation då skåpen behöver kylning?

Att välja både ut- och invändig ventilation och därmed skapa kalldrag är för mig helt obegripligt. Någon annan kanske har en förklaring?

:confused::)

F

F.d. 58573

Guest

Vi får inte blanda ihop de olika frukterna. Regent skriver om kompressorkyl (eldrivna) och Alve om absorptionskylskåp (gasol och/eller eldrivna).

Håller med om att det inte finns något skäl att ha inre ventilation till ett absorptionskylskåp, men vid sträng utekyla kan man behöva minska ventilationsarean för att inte få alltför kallt i kylen och dessutom för varmt i frysfacket (eftersom termostaten slår ifrån när kyldelen blir kall).
Ett kompressordrivet skåp kan gärna ventileras inåt eftersom det inte producerar lika mycket värme (ingen gasollåga som ger spillvärme) och dels eftersom ett sådant kylskåp ännu lättare blir alltför kallt vintertid vid yttre ventilation.

aake

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej!

Jag förstår. Äpplen o päron. Om man ventilerar inåt, kan man inte då ha tätt utåt så att man slipper kalldraget? I Polarcampern som vi startade våra rullande äventyr med var det ventilation rakt igenom trots att det var absortionstyp. Det var ingen höjdare eftersom vi alltid drog söderut i april. Väldigt kallt drag från kylskåpet. Fick förklara för k.h. att det är kylskåp, skall vara kallt.
:)

F

F.d. 58573

Guest

Alve

Tur att ni inte drog norrut i januari. Inte så lätt att förklara för hustrun att hela campern förvandlas till kylskåp.

Med väl avvägd yttre ventilation så går det tack vare värmen från gaslågan hålla lagom temperatur bakom kylskåpet även vid sträng kyla, något som blir svårt vid yttre ventilation av en kompressorkyl. Att täta mot bodelen är nödvändigt.

aake

F

F.d. 3297

Guest

Ett knep för att minska "kallsvep" från kylskåpet är att kolla ventilationsöppningarnas
myggnät. Med åren så degenererar plastnät och går sönder.

Ett annat knep kan vara att man fixar en lucka att lägga på ventilationen ovanför
bakom kylskåpet. det är förmodligen där det "flåsar kallt".

Om man tittar på insidan på "vinterluckorna" så upptäcker man att det finns "ribbor"
som "höjer" luckan "över" vent.-gallret. Alltså borde man kunna fästa luckan "för gott".

Alla 3 knepen borde elliminera kalldraget eller klart minska detta.

Lycka till!

Nettan & Christer

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
8244
Medlemskap
2025

Tack för era tips.

Riktigt skitväder ute just nu men om det håller upp med regnet imorn så skall jag lossa ventilationsgallren och se hur det ser ut där, känns som det borde vara någon form av tätning mellan skåpet och själva facket.

//Christer

F

F.d. 53086

Guest

Hej på er alla!

Kan det vara riktigt att det blåser in runt kylskåpet när vinden ligger på mot den sidan av bilen. Det är inte så att jag måste känna efter för att märka det utan det blåser in rejält.
Går ju an när det är milt som nu men när det är vinter blir det ju kallt som ......:(

Man skulle ju kunna tänka sig att man kan dreva med vanlig isolering runt kylen men jag inte vågat ge mig på det om det är så att det är en del av ventialtionen i bilen.

//Christer

Hej,
Kan inte tänka mig att lufttillflöde och avgaser från ett absorbtionskylskåp skall ha möjlighet till kontakt med invändig ventilation. Inte på min bil i vart fall!
Den har jag omsorgsfullt tätat så att luften från ventilationsgallren inte kan komma in i kupén och då blir det heller inget drag.
I sträng kyla skall man som bekant även använda sig utav vinterskydden.

I anslutning till att optimera kylningen (sommartid) till detta kylskåp talade jag med Dometics servicepersonal och fick även tipset att styra luftflödet så mycket som möjligt genom kylgallret på baksidan skåpet. Jag valde att ta ut skåpet och limma två st snedställda frigolitbitar i hela utrymmets bredd som då hindrar luften att ta vägen med mindre motstånd på insida ytterväggen.
Upplever att detta fungerar bättre än fläkt som jag också provat.

Mvh/Janne

F

F.d. 5333

Guest

Hej på er alla!

//Christer

Trodde det var Kabe, på båda våra Kabebilar hade fab. ”Glömt” att täta runt Kylskåpet.

Toppen