• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blås datorn

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Hej!

Jag känner en del vars datorer har lagt av, och den största orsaken till ett datorhaveri är att datorn är full av damm.

Jag hjälpte precis en kompis vars datorfläkt gick på högvarv hela tiden, flänsarna var helt igensatta av damm.

Så har ni inte rengjort datorn på länge så är det dags. Är det en stationär dator så öppna sidostyckena och blås med tryckluft försiktigt, har ni inte tryckluft så går det bra att suga med dammsugaren också. Laptop är det bara att suga eller blåsa under och på vissa i sidorna av datorn.

Innan ni börjar så håll gärna i ett element plus datorn så försvinner statisk elektrisitet, kan bli ett haveri annars.

Lycka till, datorn kan få ett nytt liv som är lite tystare och säkrare.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Blås datorn

Japp. Ett bra tips.

En blåst dator ( :) ) blir tystare och fungerar bättre.
Var bara lite försiktiga om ni öppnar datorn och håller munstycket nära fläktarna, håll emot försiktigt med ett finger så de inte övervarvar. Det kan skada dem.

Men på vissa bärbara kan man behöva göra mer.
På dotterns bärbara hade jag blåst rent den med tryckluft (finns sprayburkar att köpa) men det hjälpte inte. Och när jag skruvade loss fläkten visade det sig sitta en tjock matta damm mellan fläkt och kylfläns. Så fläkten gick alltid för fullt. Nu är den åter tyst och fungerar mycket bättre.

//Stefan
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Blås datorn

Hej, När ändå dammsugaren är framme ta även å kolla i TV'n (gäller tjockteve bara) eller alla andra elektronikboxar förövrigt.
:santa-5-icon:
 
Toppen